Najnowszy sondaż: Co powinno być głównym tematem kampanii wyborczej?

Najnowszy sondaż: Co powinno być głównym tematem kampanii wyborczej?

Dodano: 
Konwencja Zjednoczonej Prawicy w Bogatyni. Przemawia Jarosław Kaczyński
Konwencja Zjednoczonej Prawicy w Bogatyni. Przemawia Jarosław Kaczyński Źródło: PAP / Sebastian Borowski
W najnowszym sondażu Polacy wskazali, co powinno być głównym tematem kampanii wyborczej przed jesiennymi wyborami do Sejmu.

Tegoroczne wybory parlamentarne odbędą się jesienią. Kiedy dokładnie, zdecyduje prezydent Andrzej Duda. Głowa państwa ma do wyboru kilka terminów i media już od kilku miesięcy wskazują, że najbardziej prawdopodobne to 15 lub 22 października.

Zgodnie z Konstytucją RP, głosowanie musi zostać wyznaczone na dzień wolny od pracy, przypadający w ciągu 30 dni przed upływem czterech lat od rozpoczęcia kadencji Sejmu i Senatu. Prezydent zarządza wybory nie później niż na 90 dni przed upływem rozpoczęcia kadencji izb. To oznacza, że Andrzej Duda ma czas na wskazanie daty wyborów parlamentarnych do sierpnia.

Walka z inflacją i stan gospodarki

Formalnie kampania wyborcza rozpocznie się w momencie ogłoszenia daty wyborów przez prezydenta. Ale tzw. prekampania trwa już od kilku miesięcy. Największe ugrupowania polityczne organizują swoje konwencje programowe lub wiece poparcia.

W najnowszym sondażu pracowni SW Research dla portalu rp.pl ankieterzy zapytali: "Co Pani/Pana zdaniem powinno być głównym tematem kampanii wyborczej przed wyborami do Sejmu?".

Najwięcej, bo 37,2 proc. respondentów, wskazało walkę z inflacją. 17,1 proc. – stan polskiej gospodarki. 14,9 proc. – stan praworządności w Polsce. 10 proc. – reformy systemu ochrony zdrowia. 4,9 proc. – pozycję Polski w Unii Europejskiej. 3,8 proc. – reformę sądownictwa. 2,8 proc. – reformę systemu edukacji. 2,3 proc. – politykę zagraniczną. 2 proc. – ekologię. Natomiast 0,8 proc. badanych uważa, że główny temat kampanii wyborczej powinien być inny. Ponadto, 4,4 proc. ankietowanych nie ma zdania w tej sprawie.

Badanie zostało przeprowadzone przez agencję badawczą SW Research wśród użytkowników panelu SW Panel w dniach 27-28 czerwca 2023 r. Analizą objęto grupę 800 internautów powyżej 18. roku życia. Próba została dobrana w sposób losowo-kwotowy. Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej, tak aby odpowiadała strukturze Polaków powyżej 18. roku życia pod względem kluczowych cech związanych z przedmiotem badania. Przy konstrukcji wagi uwzględniono zmienne społeczno-demograficzne.

Czytaj też:
Kosiniak-Kamysz i Hołownia przedstawili dziewięć "gwarancji gospodarczych" Trzeciej Drogi
Czytaj też:
Kołodziejczak ujawnia: W takiej formule idziemy do wyborów

Źródło: rp.pl
Czytaj także