Pan Potato Head to amerykańska zabawka składająca się z plastikowego modelu ziemniaka, który można ozdobić różnymi plastikowymi częściami. Do korpusu można przymocować m.in. uszy, oczy, buty, czapkę, nos, spodnie i usta.
Do tej pory zabawka była określana jako "pan". Teraz jednak właściciel, firma Hasbro, postanowiła spełnić wymogi poprawności politycznej i przeprowadziła "neutralny płciowo" rebranding swojej zabawki.
Jak ogłosił jej producent, Pan Potato Head został "przeprojektowywany dla współczesnego konsumenta”. Od teraz będzie znany po prostu jako Potato Head.
– Hasbro dba o to, aby wszyscy czuli się mile widziani w świecie Potato Head, oficjalnie usuwając Mr z nazwy i logo Mr Potato Head w celu promowania równości płci i integracji – powiedział przedstawiciel firmy.
Nowa odmiana popularnej zabawki ma pojawić się w sklepach jesienią tego roku. Równocześnie firma zapowiedziała, że dotychczasowe wersje "Pana" i "Pani" Ziemniak pozostaną w sprzedaży.
Postępowy krok czy chwyt reklamowy
Ocena działania firmy nie jest jednoznaczna. Część środowisk oceniła rebranding zabawki jako krok w dobrą stronę na polu równości i neutralności płciowej. Inni komentatorzy widzą w decyzji Hasbro jedynie chwyt marketingowy.
Pan Potato Head po raz pierwszy trafił do sprzedaży w 1952 roku. W następstwie sukcesu jaki odniosła zabawka, rok później do sklepów trafiła również żeńska wersja - pani Potato Head wraz z tradycyjnymi żeńskimi dodatkami.
Podobne działania zostały podjęte wcześniej przez inne firmy. Dotyczy to m.in. producenta lalek Barbie, która początkowo była znana z tego, że jest wysoka, biała i ma blond włosy, ale teraz występuje w wersjach z różnych grup etnicznych i o różnych kształtach ciała.
Czytaj też:
Zaskakujące słowa Lisa. Pisze o "fanatycznym lewactwie"Czytaj też:
Disney walczy ze stereotypami. Ograniczył dzieciom możliwość oglądania bajek