Strona niemiecka protestuje przeciw rozbudowie polskiego portu kontenerowego, ponieważ stanowi ona konkurencję dla Rostocku. "Rozbudowa portu w Świnoujściu staje się problemem dla portu morskiego w Rostocku" – pisze niemiecki dziennik "Ostsee Zeitung".
Jako argument mający spowolnić lub nawet zablokować inwestycję, przedstawiciele Centralnego Związku Niemieckich Operatorów Portów Morskich używają tego, że rzekomo "Polska podchodzi do unijnych wytycznych środowiskowych mniej restrykcyjnie, dlatego rozbudowa portu w Świnoujściu może odbywać się znacznie szybciej". Organizacja wzywa polską stronę do przestrzegania przepisów UE.
Wspierana przez niemiecką gminę Heringsdorf inicjatywa obywatelska "Lebensraum Vorpommern" nie zgadza się na budowę portu kontenerowego w Świnoujściu. Aktywiści przekonują, ż przy ocenie oddziaływania na środowisko nie został wzięty pod uwagę wpływ nowego portu na niemiecką część wyspy Uznam. "Teraz protest narasta również 150 kilometrów dalej: Szybka i kontrowersyjna rozbudowa portu w Świnoujściu niepokoi również osoby odpowiedzialne w największym niemieckim porcie na Morzu Bałtyckim" – czytamy na łamach "Ostsee Zeitung".
Kolejne argumenty przeciw polskiej inwestycji
Gazeta cytuje szefa firmy przeładunkowej Euroports w Rostocku, Karstena Lentza. Przyznaje on, że oba porty walczą o klientów na tych samych rynkach. "Polscy inwestorzy mniej poważnie podchodzą do kwestii środowiskowych podczas rozbudowy portu" – przekonuje Lentz. Prace budowlane przy powstaniu terminala kontenerowego na wyspie Wolin jeszcze się nie rozpoczęły, ale podpisano już szereg umów przygotowujących teren pod inwestycję.
Port kontenerowy działa z powodzeniem w Rostocku. Cytowany przez dziennik Gernot Tesch, prezes Rostock Port, przyznaje, że opłaty drogowe dla ciężarówek w Polsce są znacznie niższe. Natomiast ukończenie drogi ekspresowej S3 po polskiej stronie sprawi, że port w Świnoujściu stanie się znacznie łatwiej dostępny z centralnych Niemiec. To wszystko może obniżyć konkurencyjność Rostocku.
Czytaj też:
Minister przemysłu przekonuje: Jesteśmy w zakresie gazu samowystarczalniCzytaj też:
"Tusk oddaje szczeciński port Niemcom". Wiceminister odpowiada