Wielkanoc. 42 proc. Polaków zamierza oszczędzać przy zakupie żywności

Wielkanoc. 42 proc. Polaków zamierza oszczędzać przy zakupie żywności

Dodano: 
Zakupy na bazarze, zdęcie ilustracyjne
Zakupy na bazarze, zdęcie ilustracyjne Źródło: PAP / Leszek Szymański
W tym roku prawie 42 proc. Polaków zamierza ograniczyć wydatki na wielkanocne artykuły spożywcze. W identycznym, ubiegłorocznym badaniu deklarowało tak 47,5 proc. pytanych.

Ograniczenie wydatków na wielkanocną żywność – w ujęciu rok do roku – planuje w br. 41,9 proc. ankietowanych wobec 47,5 proc. rok wcześniej, zaś 36,2 proc. konsumentów nie przewiduje takich cięć (rok temu 31 proc.) – wynika z badania Grupy BLIX.

Natomiast 17,6 proc. Polaków jeszcze nie wie, czy w tym roku zmniejszy wydatki na świąteczne zakupy spożywcze, podczas gdy rok temu było to 17,2 proc., Kwestia ta nie ma znaczenia dla 4,3 proc. rodaków, czyli tak jak przed rokiem.

Sondaż wykazał, że 24,9 proc. osób zdecydowanych na obniżenie kosztów wskazuje poziom 10-15 proc. (w ub.r. 23,5 proc. i drugie miejsce w zestawieniu), na przedział 15-20 proc. wskazało 24 proc. konsumentów (w ub.r. 23,7 proc. i pierwsze miejsce w zestawieniu), a na zakres od 20 do 30 proc. – 15,5 proc. pytanych (16,7 proc. w ub.r.).

Jednocześnie 12,4 proc. respondentów jeszcze nie wie, o ile procent zmniejszy świąteczne wydatki względem zeszłorocznych (poprzednio – 13,3 proc.). Pod koniec zestawienia jest przedział od 40 do 50 proc., który zadeklarowało 4,3 proc. konsumentów (poprzednio – 4,4 proc.).

Na przedostatnim miejscu widać zakres od 30 do 40 proc., na który wskazało 3,4 proc. badanych (6,2 proc. w ub.r.). Na ostatniej pozycji są oszczędności powyżej 50 proc., na które zdecydowało się 1,3 proc. osób (1,3 proc. poprzednio).

Zakupy przed Wielkanocą. Mniej Polaków planuje oszczędzać na żywności

– Widać, że zmniejszył się odsetek osób, które planują ograniczyć wydatki na wielkanocne zakupy spożywcze. Jednocześnie wzrósł udział konsumentów niezamierzających oszczędzać. To są wyraźne sygnały, że Polacy zaczynają delikatnie odbudowywać swoją pewność finansową, choć wciąż zachowują ostrożność – powiedział jeden ze współautorów badania z Grupy BLIX Marcin Lenkiewicz.

– Kluczowym czynnikiem decyzyjnym będzie realna dostępność atrakcyjnych cen i promocji – szczególnie w takich kategoriach, jak mięso, nabiał, pieczywo czy produkty premium na świąteczny stół. Wiele niezdecydowanych teraz osób będzie porównywało oferty dostępne w ostatniej chwili w różnych kanałach sprzedaży, tj. stacjonarnych i online. I dopiero wówczas zdecyduje, czy utrzyma zakupy na zeszłorocznym poziomie – dodał.

Drugi ze współautorów badania, Mateusz Dąbrowski podkreślił zaś, że realne podwyżki cen żywności wyhamowały, a konsumenci to odczuli. Jego zdaniem przez ostatnie 2-3 lata wielu nauczyło się racjonalizować wydatki, planować zakupy i korzystać z promocji, czyli kupować mądrzej, a niekoniecznie mniej.

Sondaż został przeprowadzony w dniach 28 marca-3 kwietnia 2025 r., metodą wywiadów internetowych (CAWI) na próbie 1112 konsumentów, którzy we własnych gospodarstwach domowych są odpowiedzialni za realizację codziennych zakupów.

Czytaj też:
Fatalne dane ze sklepów. O taniej Wielkanocy Polacy muszą zapomnieć


Zostań współwłaścicielem Do Rzeczy S.A.
Wolność słowa ma wartość – także giełdową!
Czas na inwestycję mija 31 maja – kup akcje już dziś.
Szczegóły: platforma.dminc.pl


Źródło: ISBnews
Czytaj także