CPK ogłasza przetarg. Padła konkretna data

CPK ogłasza przetarg. Padła konkretna data

Dodano: 
Wizualizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego
Wizualizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego Źródło: CPK
Centralny Port Komunikacyjny ogłosił przetarg na prace projektowe dla zmienionego układu torowego Kolei Dużych Prędkości. Chodzi o 3-kilometrowy odcinek w rejonie łódzkiej Retkini – podała spółka.

"Spółka ma już wypracowaną wspólnie z PKP PLK koncepcję zmian. Uproszczą one m.in. układ torowy i zminimalizują wpływ na przystanek na Retkini, z którego mieszkańcy będą mogli korzystać podczas budowy linii kolejowej. Termin składania ofert upływa 9 czerwca" – czytamy w komunikacie.

Czego dotyczy przetarg?

Przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej wraz ze wsparciem technicznym dla projektu pn. "Budowa tunelu dalekobieżnego w Łodzi w ciągu linii kolejowej nr 85 wraz z włączeniem w linię kolejową nr14 – odcinek Posterunek odgałęźny Łódź Retkinia" dotyczy prac projektowych związanych z budową około 3 km linii kolejowej nr 85 na odcinku posterunku odgałęźnego Łódź Retkinia oraz przebudowy odcinka linii kolejowej nr 14 do stacji Łódź Lublinek.

"Zmiany w projekcie, które chcemy zrealizować, to efekt zarówno wyjścia naprzeciw postulatom mieszkańców, jak i dobrej współpracy z PKP PLK. Optymalizacja tego fragmentu linii dla KDP oznacza mniejszą ingerencję w istniejącą infrastrukturę oraz uwzględnia perspektywy inwestycyjne spółki PLK. To również wymierna oszczędność w wydatkowaniu środków publicznych, którą uzyskamy na etapie robót budowlanych" – powiedział prezes CPK Filip Czernicki, cytowany w komunikacie.

Zmiany w dokumentacji projektowej tego fragmentu linii kolejowej nie wpłyną na przyjęte harmonogramy dla dalszych odcinków KDP realizowanych przez CPK, tj. Łódź – Wrocław oraz Sieradz – Poznań, których przekazanie do eksploatacji planowane jest do końca 2035 r. CPK ma już uzgodnioną z PKP PLK zmodyfikowaną koncepcję układu torowego – będącą wynikiem dobrej współpracy obu spółek – a także posiada materiały i pozyskane decyzje, które przyspieszą zaprojektowanie uzgodnionych rozwiązań, podkreślono w informacji.

Pierwsze pozwolenia dla spółki CPK

Pod koniec marca br. spółka CPK, odpowiedzialna za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego, otrzymała pozwolenia na budowę dla nowych linii wysokiego napięcia. To pierwsze decyzje administracyjne, które są niezbędne do rozpoczęcia i prowadzenia prac budowlanych – podała CPK.

Wydane pozwolenia dotyczą budowy linii o napięciu 110 kV i 220 kV poza terenem projektowanego lotniska.

"Nowe linie zastąpią dotychczasowe, przewidziane do likwidacji odcinki, znajdujące się na obszarze realizowanej inwestycji. To jeden z pierwszych etapów realizacji projektu zasilania nowego portu lotniczego w energię elektryczną. [...] Realizacja projektu umożliwi usunięcie kolizji z napowietrznymi liniami 110 i 220 kV, będącymi własnością PGE Dystrybucja i Polskich Sieci Elektroenergetycznych (PSE). Prace projektowe oraz budowlane przeprowadzi firma Enprom. Budowa nowych linii ma rozpocząć się na przełomie II i III kwartału 2026 roku" – czytamy w komunikacie.

Zgodnie z projektem, rozbiórkę kolidujących odcinków poprzedzi budowa nowych linii poza obszarem lotniska.

Czytaj też:
Polska zbuduje "rolnicze CPK" na Ukrainie? "Kwaśniewski sam się do mnie zgłosił"
Czytaj też:
Odszkodowania za CPK. Będą zmiany

Opracował: Aleksander Majewski
Źródło: ISBnews / DoRzeczy.pl
Czytaj także