Tyle straciło PKP Cargo. Spółka w restrukturyzacji

Tyle straciło PKP Cargo. Spółka w restrukturyzacji

Dodano: 
Logo PKP Cargo w Gdyni
Logo PKP Cargo w Gdyni Źródło: PAP / Andrzej Jackowski
PKP Cargo w restrukturyzacji odnotowało 48,6 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2025 r. wobec 118,1 mln zł rok wcześniej – podała spółka.

Strata operacyjna wyniosła 20,4 mln zł wobec 96,8 mln zł straty rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 74,8 mln zł wobec 122,4 mln zł zysku rok wcześniej.

Skonsolidowane przychody z umów z klientami sięgnęły 927,9 mln zł wobec 1 180,7 mln zł rok wcześniej.

Restrukturyzacja? "Widać efekty"

"W wynikach za pierwsze trzy miesiące tego roku widać efekty działań restrukturyzacyjnych przeprowadzonych w 2024 roku. Koszty świadczeń pracowniczych zmniejszyły się z 521 mln zł w I kwartale 2024 roku do prawie 410 mln zł w pierwszych trzech miesiącach roku 2025" – czytamy w komunikacie poświęconym wynikom.

"Pierwszy kwartał tego roku był okresem, w którym kontynuowaliśmy działania restrukturyzacyjne i dzięki ochronie, którą zagwarantowało nam postępowanie sanacyjne ustabilizowaliśmy sytuację w spółce. Intensywnie rozwijamy nowe korytarze transportowe, poszerzamy nasze zasoby, żeby rozbudowywać korytarz Bałtyk-Adriatyk, a także nasza obecność na trasach do Hamburga i Rotterdamu. Przygotowujemy projekt centralnego hubu, który udrożni korytarze północ-południe oraz wschód-zachód. Jesteśmy też w trakcie finalizowania umów pozyskania nowoczesnego taboru multifunkcyjnego, co wpisuje się w naszą strategię rozwoju transportu intermodalnego i pozwoli jeszcze intensywniej rozwijać naszą obecność w korytarzach w Europie" – powiedziała prezes Agnieszka Wasilewska-Semail, cytowana w komunikacie.

Wśród podpisanych ostatnio jest m.in. przewóz węgla z kopalni Bogdanka do Elektrowni Połaniec o wartości 48,5 mln zł, który będzie realizowany od 1 kwietnia 2025 do 31 marca 2027 roku. Zawarto też umowy handlowe ze spółkami z Grupy Azoty, których przedmiotem będą przewozy towarowe w komunikacji krajowej, eksporcie, imporcie i na odcinkach zagranicznych oraz umów z Grupą Azoty Zakłady Azotowe Puławy oraz Grupą Azoty na najem wagonów będących własnością Spółki. Umowy obowiązywać będą do 31 sierpnia 2027 roku. Maksymalna łączna wartość tych umów w to ponad 233 mln zł netto, wskazano w materiale.

"Działania restrukturyzacyjne, które dotychczas przeprowadzono w PKP Cargo S.A. w restrukturyzacji skoncentrowane były na redukcji zatrudnienia, zakończeniu części umów dzierżawy, wycofaniu się z umów generujących zbędne koszty, sprzedaży majątku, który nie jest efektywny kosztowo do prowadzenia działalności przewozowej, a także dostosowaniu struktury organizacyjnej" – czytamy dalej.

Nowy etap działań

Członek zarządu ds. finansowych Michał Łotoszyński zwrócił uwagę, że w wynikach za I kwartał 2025 roku nadal widać skutki przeskalowania i niedopasowania Grupy do obecnego rynku przewozów.

"Jesteśmy w trakcie przeprowadzania działań restrukturyzacyjnych, które w dłuższym horyzoncie zmienią tę sytuację i doprowadzą PKP Cargo do rentowności i zysków. Dotychczasowe działania pozwoliły już spółce ograniczyć koszty funkcjonowania. Teraz wchodzimy w etap działań, które pomogą nam poprawić jakość usług oraz konkurencyjność. Cel to pozyskanie nowych zleceń i ustabilizowanie przychodów ze sprzedaży oraz poprawa sytuacji płynnościowej" – powiedział Łotoszyński.

W ramach przygotowania planu restrukturyzacyjnego spółka prowadzi "intensywne prace" nad poprawą efektywności operacyjnej poprzez reorganizację i automatyzację procesów operacyjnych oraz utrzymanie dyscypliny kosztowej, wskazano.

"Jest to ogromne wyzwanie przy założeniu utrzymania ciągłości pracy przewozowej z gwarancją zachowania bezpieczeństwa przewozów. Spółka wdraża też nowe strategie sprzedażowe, pozwalające na dopasowanie warunków współpracy z klientami do aktualnych potrzeb rynku i poprawę satysfakcji klientów" – zapowiedziano też w informacji.

"Jednym z naszych głównych celów jest zatrzymane procesu utraty rynku. Dokonujemy oceny i weryfikację rentowności realizowanych kontraktów, ale jednocześnie chcemy utrzymywać lub zwiększać skalę działania. Wielkość realizowanych przewozów i zasięg terytorialny powinien nam pozwolić w przyszłości osiągać pozytywne parametry efektywnościowe, które są bardzo trudne do realizacji dla podmiotów o mniejszej skali" – dodał Łotoszyński.

W ujęciu jednostkowym strata netto wyniosła 44,2 mln zł w I kw. 2025 r. wobec 123,5 mln zł straty rok wcześniej.

Grupa PKP Cargo jest wiodącym operatorem kolejowych przewozów towarowych w Polsce i jednym z liderów tego rynku na terenie Unii Europejskiej. PKP Cargo zadebiutowało w 2013 r. na warszawskiej giełdzie. W 2024 r. miało 4 460 mln zł skonsolidowanych przychodów.

Czytaj też:
Państwowe spółki z ogromną stratą. Rozczarowały zwłaszcza dwie z nich
Czytaj też:
Masowe zwolnienia w PKP Cargo. Co dalej z wypłatą świadczeń?


Dołącz do akcjonariuszy Do Rzeczy S.A.
Roczna subskrypcja gratis.
Szczegóły: platforma.dminc.pl


Opracował: Aleksander Majewski
Źródło: ISBnews
Czytaj także