"Łącznie w ciągu pięciu miesięcy 2025 roku sprowadzono do Polski 408 264 używane auta o DMC do 3,5 tony, co oznacza wzrost w ciągu roku o 1,4 proc.. Zdecydowaną większość importowanych w tym roku pojazdów – dokładnie 367 607 sztuk – stanowią samochody osobowe, których zarejestrowano o 0,2 proc. więcej niż przed rokiem. Na uwagę zasługuje import samochodów użytkowych – 40 657 sztuk to o 13,4 proc. więcej niż rok wcześniej. Jeżeli tempo importu się nie załamie, na koniec roku suma importowanych aut o DMC do 3,5 tony przekroczy 1 milion sztuk" – czytamy w komunikacie.
Wyraźny wzrost popytu na jeden rodzaj aut
Wiek importowanych aut ustabilizował się i wynosi obecnie 12,11 roku. Decydujący wpływ na taki – wciąż jednak zaawansowany – wiek mają samochody osobowe z silnikami benzynowymi (dokładnie 12,52 roku). Ciekawostką jest wyraźnie rosnący popyt na używane samochody elektryczne (+34,7 proc.).
W rankingach popularności marek od lat niewiele się zmienia. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych – Renault. W przypadku modeli osobowych dwa mają wciąż bardzo zbliżone wyniki – Opel Astra i Volkswagen Golf (różnica wynosi 15 sztuk). W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszym modelem jest Renault Master, wymieniono.
Z tych krajów najchętniej sprowadzamy auta
Poniżej ranking TOP20 krajów, z których w maju 2025 roku najczęściej importowane są samochody do Polski (w nawiasie zmiana r/r):
1. Niemcy – 212 471 szt. (1,5 proc.)
2. Francja – 42 978 szt. (1,3 proc.)
3. Stany Zjednoczone – 30 089 szt. (14 proc.)
4. Belgia – 27 781 szt. (-7,6 proc.)
5. Holandia – 21 055 szt. (4,4 proc.)
6. Włochy – 15 614 szt. (21,1 proc.)
7. Dania – 12 186 szt. (12,1 proc.)
8. Austria – 9 507 szt. (-2,5 proc.)
9. Szwajcaria – 8 824 szt. (-5,9 proc.)
10. Szwecja – 8 583 szt. (-21,6 proc.)
11. Kanada – 3 134 szt. (14,5 proc.)
12. Czechy – 2 742 szt. (7,4 proc.)
13. Norwegia – 1 970 szt. (-22,8 proc.)
14. Wielka Brytania – 1 708 szt. (-3,8 proc.)
15. Luksemburg – 1 647 szt. (3,5 proc.)
16. Finlandia – 1 631 szt. (9 proc.)
17. Litwa – 1 136 szt. (41,5 proc.)
18. Hiszpania – 912 szt. (-10,3 proc.)
19. Japonia – 784 szt. (3,6 proc.)
20. Estonia – 566 szt. (48,6 proc.)
Niezmiennie najważniejszym źródłem używanych pojazdów sprowadzanych do Polski pozostają Niemcy z udziałem w imporcie na poziomie 52,1 proc. Uwagę zwraca utrzymujący się rosnący popyt na samochody z Ameryki Północnej, zarówno ze Stanów Zjednoczonych (+14 proc.), jak i z Kanady (+14,5 proc.). Co więcej, Stany Zjednoczone umocniły swoją pozycję w TOP3. Na koniec 2024 roku to miejsce zajmowała jeszcze Belgia. Rekordowe tempo wzrostu w gronie TOP20 krajów odnotowała Estonia (+48,6 proc.), choć sam wolumen jest bardzo niski – 566 sztuk. Drastyczne spadki wykazały natomiast kraje skandynawskie: Norwegia (-22,8 proc.) i Szwecja (-21,6 proc.), wskazał Samar.
Czytaj też:
Cła Trumpa na samochody. Niemiecki gigant wstrzymuje dostawy do USACzytaj też:
Te auta Polacy sprowadzają najchętniej. Nowe dane
Zostań współwłaścicielem Do Rzeczy S.A.
Kup akcje już dziś – roczna subskrypcja gratis.
Szczegóły:
platforma.dminc.pl

