Wzrósł import aut używanych. Z tych krajów sprowadzamy samochody

Wzrósł import aut używanych. Z tych krajów sprowadzamy samochody

Dodano: 
Samochody. Zdj. ilustracyjne
Samochody. Zdj. ilustracyjne Źródło: Unsplash / Nabeel Syed
Liczba rejestracji używanych samochodów osobowych i dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) do 3,5 tony sprowadzonych do Polski w maju br. wyniosła 80 459 sztuk, co oznacza wzrost o 2 proc. r/r – podał IBRM Samar.

"Łącznie w ciągu pięciu miesięcy 2025 roku sprowadzono do Polski 408 264 używane auta o DMC do 3,5 tony, co oznacza wzrost w ciągu roku o 1,4 proc.. Zdecydowaną większość importowanych w tym roku pojazdów – dokładnie 367 607 sztuk – stanowią samochody osobowe, których zarejestrowano o 0,2 proc. więcej niż przed rokiem. Na uwagę zasługuje import samochodów użytkowych – 40 657 sztuk to o 13,4 proc. więcej niż rok wcześniej. Jeżeli tempo importu się nie załamie, na koniec roku suma importowanych aut o DMC do 3,5 tony przekroczy 1 milion sztuk" – czytamy w komunikacie.

Wyraźny wzrost popytu na jeden rodzaj aut

Wiek importowanych aut ustabilizował się i wynosi obecnie 12,11 roku. Decydujący wpływ na taki – wciąż jednak zaawansowany – wiek mają samochody osobowe z silnikami benzynowymi (dokładnie 12,52 roku). Ciekawostką jest wyraźnie rosnący popyt na używane samochody elektryczne (+34,7 proc.).

W rankingach popularności marek od lat niewiele się zmienia. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych – Renault. W przypadku modeli osobowych dwa mają wciąż bardzo zbliżone wyniki – Opel Astra i Volkswagen Golf (różnica wynosi 15 sztuk). W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszym modelem jest Renault Master, wymieniono.

Z tych krajów najchętniej sprowadzamy auta

Poniżej ranking TOP20 krajów, z których w maju 2025 roku najczęściej importowane są samochody do Polski (w nawiasie zmiana r/r):

1. Niemcy – 212 471 szt. (1,5 proc.)

2. Francja – 42 978 szt. (1,3 proc.)

3. Stany Zjednoczone – 30 089 szt. (14 proc.)

4. Belgia – 27 781 szt. (-7,6 proc.)

5. Holandia – 21 055 szt. (4,4 proc.)

6. Włochy – 15 614 szt. (21,1 proc.)

7. Dania – 12 186 szt. (12,1 proc.)

8. Austria – 9 507 szt. (-2,5 proc.)

9. Szwajcaria – 8 824 szt. (-5,9 proc.)

10. Szwecja – 8 583 szt. (-21,6 proc.)

11. Kanada – 3 134 szt. (14,5 proc.)

12. Czechy – 2 742 szt. (7,4 proc.)

13. Norwegia – 1 970 szt. (-22,8 proc.)

14. Wielka Brytania – 1 708 szt. (-3,8 proc.)

15. Luksemburg – 1 647 szt. (3,5 proc.)

16. Finlandia – 1 631 szt. (9 proc.)

17. Litwa – 1 136 szt. (41,5 proc.)

18. Hiszpania – 912 szt. (-10,3 proc.)

19. Japonia – 784 szt. (3,6 proc.)

20. Estonia – 566 szt. (48,6 proc.)

Niezmiennie najważniejszym źródłem używanych pojazdów sprowadzanych do Polski pozostają Niemcy z udziałem w imporcie na poziomie 52,1 proc. Uwagę zwraca utrzymujący się rosnący popyt na samochody z Ameryki Północnej, zarówno ze Stanów Zjednoczonych (+14 proc.), jak i z Kanady (+14,5 proc.). Co więcej, Stany Zjednoczone umocniły swoją pozycję w TOP3. Na koniec 2024 roku to miejsce zajmowała jeszcze Belgia. Rekordowe tempo wzrostu w gronie TOP20 krajów odnotowała Estonia (+48,6 proc.), choć sam wolumen jest bardzo niski – 566 sztuk. Drastyczne spadki wykazały natomiast kraje skandynawskie: Norwegia (-22,8 proc.) i Szwecja (-21,6 proc.), wskazał Samar.

Czytaj też:
Cła Trumpa na samochody. Niemiecki gigant wstrzymuje dostawy do USA
Czytaj też:
Te auta Polacy sprowadzają najchętniej. Nowe dane


Zostań współwłaścicielem Do Rzeczy S.A.
Kup akcje już dziś – roczna subskrypcja gratis.
Szczegóły: platforma.dminc.pl


Opracował: Aleksander Majewski
Źródło: ISBnews
Czytaj także