– Dzisiaj rozmawiamy o kwocie 131 mld zł do 2032 r. W tym na część lotniskową przypada 42,7 mld zł, a na budowę tzw. Y (linii kolejowej z Warszawy do Poznania i Wrocławia) ok. 80 mld zł – powiedział Lasek na konferencji prasowej w środę.
– My po optymalizacjach, które zrobiliśmy, nie robimy mniejszego CPK, to jest lepszy projekt, zoptymalizowany – przekonywał.
Poinformował także, że ze 131 mld zł łącznych kosztów 57 mld zł przypada na skarbowe papiery wartościowe, a 8 mld zł "ciągle (przypada – red.) na inwestora prywatnego".
"Powstanie lotnisko w Baranowie". Tusk ogłosił decyzję ws. CPK
Wcześniej premier Donald Tusk ogłosił, że w ramach projektu CPK powstanie lotnisko w Baranowie pod Warszawą oraz sieć kolejowa łącząca wszystkie ośrodki regionalne, a nie tylko Warszawę.
Trzecim elementem projektu ma być wzmocnienie Polskich Linii Lotniczych LOT. – Możemy myśleć realistycznie, że LOT stanie się firmą, no nie tak dużą jak Lufthansa, ale mniej więcej tego rzędu – oświadczył szef rządu.
Zapowiedział także rozwój lotnisk regionalnych, w tym modernizację lotniska Chopina na Okęciu oraz powstanie sieci kolejowej umożliwiającej dojazd z Warszawy m.in. do Krakowa, Katowic, Wrocławia i Gdańska w czasie 100 minut, z pociągami osiągającymi prędkość 300-320 km/h.
Centralny Port Komunikacyjny
Centralny Port Komunikacyjny jest spółką Skarbu Państwa powołaną do realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz koordynacji i realizacji inwestycji towarzyszących, w tym modernizacji istniejących oraz budowy nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury technicznej.
Spółka CPK jest zaliczana do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów Polski.
Czytaj też:
Prezydent o CPK: Wielkie lotnisko w sercu Europy jest nam potrzebne