– Powstanie lotnisko w Baranowie. (...) Będzie to najnowocześniejsze lotnisko w Europie na 34 mln pasażerów – stwierdził Tusk podczas konferencji prasowej w środę.
Dodał, że będzie połączone nie tylko koleją dużych prędkości, ale również autostradą i że podjęto decyzję o rozbudowie o trzeci i czwarty pas autostrady między Warszawą a Łodzią.
Mówił także, że lotnisko na Okęciu ma zostać pilnie zmodernizowane.
Tusk o przyszłości CPK. "Trójskok w nowoczesną komunikację"
Premier poinformował, że do tej pory CPK kosztował 2 mld 700 mln złotych. Dodał, że projekt autorstwa jego rządu "będzie trójskokiem w nowoczesną komunikację", a także "strukturę państwa polskiego".
– Ten projekt musi uwzględniać ten skarb, jakim jest polska regionalna i model decentralizacji. W naszym projekcie koleje nie będą budowane od nowa, by się łączyć w Baranowie – tłumaczył Tusk. Wyjaśnił, że zmiany proponowane przez rząd mają oznaczać mniejszą liczbę wywłaszczeń, "zwłaszcza w związku ze zmianą modelu kolejowego".
Jak dodał, początkiem budowy nowej sieci kolejowej będzie tzw. "Y", czyli linia kolei dużych prędkości, łącząca Warszawę z Łodzią, a następnie w okolicy Sieradza rozgałęziająca się w kierunku Poznania i Wrocławia.
Według niego koleje dużych prędkości, łączące Warszawę z Poznaniem i Wrocławiem, będą osiągały prędkość do 300-320 km/h. – To powinno zapewnić komunikację między stolicą a wszystkimi dużymi ośrodkami miejskimi w 100 minut lub mniej – stwierdził premier.
Premier chce rozwijać lotniska regionalne. LOT ma być jak Lufthansa
Zapowiedział także, że rząd, tam gdzie zaistnieje potrzeba, będzie wspierał rozwój lotnisk regionalnych. Lotnisko w Modlinie ma zostać rozbudowane i zmodernizowane pod kątem tanich linii lotniczych, a także zyskać połączenie kolejowe z Warszawą.
– Chcę, żeby najlepsi menadżerowie pomogli w tym ambitnym projekcie, aby LOT stał się firmą mniej więcej rzędu Lufthansy. To wymaga uzupełnienia floty do ponad 130 samolotów – przekazał Tusk.
– Polska stanie się jednym wielkim megalopolis. I zobaczymy to już za kilka lat – przekonywał.
Centralny Port Komunikacyjny
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który zgodnie z początkowymi założeniami miał zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa. Zalicza się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów Polski.
Czytaj też:
Lasek: Nie robimy mniejszego CPK. To jest lepszy projekt, zoptymalizowany