W 2023 roku bank wdrożył nową strategię rozwoju „Bank na co dzień. Bank na przyszłość”., która działa w oparciu o trzy filary: wyższą kulturę mobilności, wsparcie przedsiębiorczości, nowoczesną bankowość.
Jako zapowiedź nadchodzących zmian już pod koniec 2022 roku Alior Bank wprowadził do swojej oferty Alior Pay. To cały ekosystem usług, którego podstawą są płatności odroczone. Funkcjonalność umożliwia odroczenie transakcji internetowych i stacjonarnych, które następnie mogą zostać spłacone w ciągu 30 dni bez dodatkowych kosztów lub rozłożone na 11 oprocentowanych rat. Docelowo, narzędzie ma oferować szerszą gamę usług – nie tylko dla klientów indywidualnych, ale także biznesowych. Alior Pay jest krokiem w kierunku kompleksowego zarządzania finansami.
Co wyróżnia Alior Pay?
Alior Pay wyróżnia się głównie tym, że przekracza granice tradycyjnych płatności odroczonych. Usługa ta obejmuje szeroki zakres transakcji, w tym płatności kartą lub BLIKIEM dokonywanie transakcji zarówno w sklepach internetowych, jak i stacjonarnych, wypłacanie gotówki z bankomatów oraz wykonywanie przelewów stałych z konta, na przykład opłat za energię elektryczną czy abonament. To znacznie rozszerza możliwości klientów i tworzy nową jakość w obszarze płatności odroczonych.
Alior Pay udostępniono dla wybranych klientów już 20 grudnia 2022 roku, co przypadło na okres bożonarodzeniowych zakupów, tuż przed przerwą świąteczno-noworoczną. Pomimo tego krótkiego czasu, w ciągu kilku tygodni od wprowadzenia usługi bank przekroczył 1 milion złotych przyznanych limitów kredytowych dla klientów.
Zaledwie po miesiącu od uruchomienia Alior Pay ponad 20 proc. użytkowników wybrało opcję rozłożenia swoich zobowiązań na oprocentowane raty, co pokazuje, że usługa odpowiada na realne potrzeby klientów i cieszy się dużym zainteresowaniem. Obecnie z ogromnym zapałem wykorzystują oni to narzędzie, doceniając jego pełną automatyzację i wysokie standardy bezpieczeństwa. Już ponad 47 proc. klientów preferuje wykonywanie przelewów i wypłat gotówkowych jako rodzaj transakcji, których spłatę odkładają w czasie, podczas gdy 30 proc. standardowych płatności odroczonych jest realizowanych w terminalach POS. To dowodzi różnorodności korzystania z usługi i jej znaczącego wpływu na codzienne życie klientów.
Powiedz „wróć” i cofnij pieniądze za zrealizowaną płatność
Aby skorzystać z Alior Pay konieczne jest posiadanie rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowego w Alior Banku. Uruchomienie funkcjonalności odbywa się poprzez jego aplikację mobilną i trwa zaledwie kilka minut. W pierwszym kroku należy za pośrednictwem Alior Mobile wybrać transakcję, którą klient chce odroczyć i złożyć wniosek o przyznanie limitu kredytowego w ramach Alior Pay. Po pozytywnym rozpatrzeniu prośby, kontrahent może skorzystać z usługi.
Funkcjonalność działa także w przypadku operacji zrealizowanych w przeszłości. W takiej sytuacji klient może zawnioskować o odroczenie lub rozłożenie jej na raty w ciągu 30 dni od daty zaksięgowania transakcji w banku. W ramach dostępnego limitu można odraczać dowolną liczbę operacji finansowych, a każdej z nich można nadać własną nazwę, np. „prezent dla mamy”.
Użytkownik nie musi pamiętać o terminie spłaty, bo kwota pobierana jest automatycznie. W sytuacji, kiedy na koncie osobistym zabraknie środków na spłatę, to 31. dnia transakcja zostanie automatycznie rozłożona na 11 kolejnych rat (RRSO dla limitu kredytowego Alior Pay wynosi 25,05 proc.). To klient decyduje jaką opcję rozliczenia wybierze. Harmonogram i wysokość kolejnych rat Alior Bank przesyła bezpośrednio na adres mailowy klienta. Trzecią opcją jest spłacenie należności częściowo lub całkowicie w aplikacji mobilnej przed upływem 30 dni. Jeśli użytkownik chce rozliczyć odroczoną transakcję z innego konta, może zmienić numer rachunku do spłaty. Tak skonstruowany model odraczania płatności, Alior Bank zaproponował jako pierwsza instytucja finansowa w Polsce.
O Alior Pay wnioskuje się raz – przy pierwszym odroczeniu transakcji. Dzięki temu kolejne płatności klient może odraczać szybko i wygodnie, a każda następna spłata odnawia limit kredytowy. Maksymalna wysokość limitu Alior Pay wynosi 3 tys. zł.
„Lubię wracać tam, gdzie byłem”
W październiku 2023 roku Alior Bank uruchomił kampanię marketingową, która promuje usługę Alior Pay. W jej ramach bank podjął współpracę z artystą Wojtkiem Baranowskim i producentem Łukaszem Dowgiałło (Luxon), a także znanymi influencerami.
Kampania ta jest jedną z największych w historii Alior Banku i wykorzystuje szeroki zakres komunikacji, włączając w to działania online. Jej głównym motywem przewodnim jest idea powrotów, która stała się podstawą strategii contentowej. Na tej bazie powstał pełnowymiarowy utwór muzyczny „Wróć”, stworzony przez wokalistę i kompozytora Wojtka Baranowskiego oraz producenta Łukasza Dowgiałło (Luxon). Utwór ten jest oryginalną kompozycją, choć zawiera fragmenty utworu Zbigniewa Wodeckiego „Lubię wracać tam, gdzie byłem”.
Do piosenki powstał również teledysk, w którym wystąpili znani twórcy internetowi, tacy jak skoczek narciarski Dawid Kubacki, podróżniczka Agata Sacewicz, influencerka kulinarna Paulina Golec, rękodzielniczka Marzena Marideko oraz Łukasz Dominiak znany z komediowego profilu „Who’s your daddy”. Ta kampania łączyła nową estetykę i kreatywność z tradycyjnymi metodami promocji, przynosząc wyjątkowe doświadczenie dla klientów Alior Banku.