Norwegia postąpi inaczej niż Unia. Beneficjentem Chiny

Norwegia postąpi inaczej niż Unia. Beneficjentem Chiny

Dodano: 
Flaga Norwegii
Flaga Norwegii Źródło:Wikimedia Commons
Norwegia nie wprowadzi ceł na samochody elektryczne z Chin. Taką decyzją prawdopodobnie podejmie niebawem Komisja Europejska.

Komisja Europejska poinformowała władze Chin, że jeśli Pekin nie dogada się z Brukselą w spornej kwestii dofinansowywania firm z branży aut elektrycznych, to UE nałoży cła. Do prawdopodobnych ograniczeń handlu z Chinami w tym zakresie nie przyłączy się Norwegia. Norwegia jest pionierem pod względem wprowadzania pojazdów typu plug-in na drogi.

Norwegia nie ustanowi ceł na samochody elektryczne z Chin

Władze w Oslo zdecydowały nie iść w ślady Unii Europejskiej i nie nałożą ceł na chińskie samochody elektryczne. Minister finansów Norwegii Trygve Slagsvold Vedum przekazał Bloombergowi, że dla norweskiego rządu wprowadzenie ceł na chińskie elektryki nie jest ani istotne, ani pożądane.

Według tamtejszego urzędu statystycznego, w 2023 roku auta elektryczne stanowiły 24 proc. wszystkich samochodów osobowych w Norwegii, a ponad 80 proc. pojazdów sprzedanych w 2022 r. to właśnie maszyny elektryczne.

Norweska Federacja Drogowa OFV podała z kolei, że przeszło 12 proc. pojazdów elektrycznych importowanych do kraju to produkty przedsiębiorstw chińskich. Statystyka ta obejmuje Polestar, chińsko-szwedzkiego producenta elektryków osobowych i sportowych z siedzibą w Göteborgu.

Komisja Europejska wyznaczyła termin

Komisja Europejska zwróciła się do władz w Pekinie celem ustalenia zasad importu chińskich aut elektrycznych na terytorium Unii Europejskiej. Jeżeli rozmowy w tej kwestii nie zakończą się porozumieniem, tymczasowe cła zostaną ustanowione od 4 lipca.

Bruksela argumentuje nałożenie tymczasowych ceł na pojazdy elektryczne z Chin "nieuczciwym subsydiowaniem" przez Pekin rodzimych firm tego sektora. Tamtejszy establishment wskazuje, że subsydia stwarzają nadmierne zagrożenie dla unijnych producentów.

Czytaj też:
Absurdy Zielonego Ładu. Dr Bartoszewicz: Z podatków sfinansują rozwiązanie dla bogatych
Czytaj też:
Rząd chce dopłacać do używanych aut elektrycznych. Gigantyczna kwota
Czytaj też:
Gigant z Chin wkracza do Europy. Otworzył pierwszą fabrykę

Opracował: Grzegorz Grzymowicz
Źródło: Forsal/ Bloomberg
Czytaj także