Jak podała Polska Agencja Prasowa, transakcja dotyczy budowy tunelu dla pociągów dalekobieżnych od komory "Retkinia" do komory "Fabryczna", razem z infrastrukturą, która jest niezbędna, jeśli chodzi o działanie tunelu, komór i linii kolejowej.
Budowa tunelu Kolei Dużych Prędkości
Inwestycja ma stanowić kluczowy fragment linii kolejowej nr 85, czyli kolejowego "Y", jaki do 2032 roku połączy Warszawę i Lotnisko CPK z Łodzią, a trzy lata później umożliwi start połączeń Kolej Dużych Prędkości do Wrocławia i Poznania. Taka trasa będzie elementem transeuropejskiego Szlaku Morze Północne – Morze Batyckie, który ma być korytarzem wyznaczonym przez Unię Europejską w ramach sieci komunikacyjnej TEN-T.
Podpisany w piątek kontrakt dotyczy budowy tunelu Kolei Dużych Prędkości, który będzie miał długość 4,6 km i średnicę 14 metrów. Inwestycję w ciągu 4 lat (lub wcześniej) zrealizuje firma budowlana PORR.
Tunel będzie miał największą długość i średnicę spośród wszystkich tunelowych obiektów kolejowych wydrążonych tarczą zmechanizowaną TBM. Jak podaje RMF24, dzięki niemu pociągi pojadą na głębokości od 25 do 35 metrów pod centrum miasta.
Dofinansowanie dla spółki powiązanej z CPK
Na początku czerwca CPK.OZE – spółka zależna Centralnego Portu Komunikacyjnego – złożyła wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dofinansowanie budowy magazynów energii elektrycznej w najbliższym sąsiedztwie lotniska o mocy 50 MW i pojemności 100 MWh – podało CPK.
"Spółka CPK.OZE w ramach projektu 'Budowa zintegrowanego systemu magazynowania energii w ramach Programu CPK' chce pozyskać dotację, która pomoże w sfinansowaniu budowy infrastruktury energetycznej obejmującej system magazynowania energii elektrycznej. Towarzyszyć jej będzie elektrownia fotowoltaiczna zlokalizowana w gminie Wiskitki – w bezpośrednim sąsiedztwie przyszłego portu lotniczego. Magazyny energii elektrycznej, według założeń projektu, będą mieć łącznie pojemność 100 MWh i moc 50 MW. Wysokość dofinansowania, o które wnioskuje spółka to ponad 55 mln zł, zaś całkowity koszt projektu to ponad 150 mln zł" – czytamy w komunikacie.
Inwestycja jest jednym z kluczowych etapów dojścia do zeroemisyjności (standard: Net Zero Ready) terminala i obiektów wspierających – podkreślono.
Czytaj też:
Wtopa rzecznika czy kolejne opóźnienie? Awantura o CPKCzytaj też:
Rzecznik rządu przeprasza za wpadkę. "Nie wiedziałem, że tak jest"
