TEATR NIE TERAZ w Warszawie: Roman Brandstaetter „Dzień Gniewu”

TEATR NIE TERAZ w Warszawie: Roman Brandstaetter „Dzień Gniewu”

Dodano:   /  Zmieniono: 
Serdecznie zapraszamy na plenerowy spektakl "Dzień Gniewu" wg. dramatu Romana Brandstaettera. Spektakl tarnowskiego Teatru NIE TERAZ zostanie  wystawiony na patio Fundacji Polskiego Państwa Podziemnego (PASTA) na ul. Zielnej w Warszawie, 29 maja 2014 r. o godz. 21.00.

Scenografia i reżyseria:

TOMASZ ANTONI ŻAK

Muzyka i pieśni:
ADAM STRUG

Aktorzy:
AGNIESZKA RODZIK (Julia Chomin)

JÓZEF HAMKAŁO (Przeor)

ANDRZEJ KRÓL (Emanuel Blatt)

MACIEJ MAŁYSA (Walter Born)

KAROL PIOTR ZAPAŁA (Człowiek z Podziemia)

oraz

Grzegorz Górecki i Wojciech Sarad

fotografia – ALEKSANDRA  ŻAK

technika – MARCIN MARĆ

Ten spektakl Teatru Nie Teraz to w dużej mierze efekt gniewu. A ten gniew jest skutkiem terroru poprawności politycznej, która rujnuje prawdę historyczną i – dosłownie – pluje naszej Ojczyźnie w twarz. Uświadomienie sobie konsekwencji coraz częstszego upubliczniania haniebnych przesłań na temat „polskich obozów koncentracyjnych”, czy „wyssanego z mlekiem matki polskiego antysemityzmu”, podobno szczególnie uwarunkowanego chrześcijaństwem -  wszystko to bardzo skutecznie doprowadziło do powstania tego przedstawienia, dla którego kongenialnym tworzywem stał się dramat Romana Brandstaettera o wyjątkowo w tym kontekście adekwatnym tytule: „Dzień gniewu”.

„Dzień gniewu” to spektakl wyjątkowy także ze względu na autora dramatu, urodzonego w Tarnowie Żyda, polskiego patrioty i katolika, znawcy Biblii, pisarza oraz człowieka teatru.

" I scena pośrodku krzyża. Scena przemiany, katharsis. Naprzeciw siebie twarzą w twarz Blatt i Born, z boku przyglądający się Przeor. W tle chór, pełniący bardzo istotną rolę oprawy liturgicznej. Przeor w roli duchowego przewodnika (przez przykład swoich heroicznych cnót) i Żyda Blatta i nazisty Borna ma niesłychanie trudne aktorsko zadanie. Potwierdza to stwierdzenie Jacques’a Maritain’a, że „chrystianizm nie ułatwia sztuki”. Również, a może zwłaszcza reżyserskiej. Uznanie dla Reżysera, bowiem jest to misterium i nie jest; jest to spektakl, a jednak misterium. "

Jan Maniak, Synagogalne misterium Teatru Nie Teraz; Miasto i Ludzie – Tygodnik, Nr 34, 27 września 2013

Czytaj także