Nowe informacje ws. KPO. Rząd ma "super ambitny plan"

Nowe informacje ws. KPO. Rząd ma "super ambitny plan"

Dodano: 
Minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz
Minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz Źródło: PAP / Artur Reszko
Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, minister funduszy i polityki regionalnej Polski, zapowiada "podwójne tempo" przy wnioskach o środki z KPO.

"Super ambitny plan" zapowiedziany przez minister jest spowodowany opóźnieniami, jakie ma Polska ws. KPO. Przypomnijmy, że Bruksela przez całe miesiące blokowała rządowi PiS wypłatę środków.

– My składamy w podwójnym tempie wnioski o KPO, bo normalnie kraje, które realizują swoje KPO, składają po kolei wnioski. My pierwszy złożyliśmy teraz, złożymy drugi i trzeci i chcemy złożyć od razu czwarty i piąty, dlaczego? Bo jest opóźnienie i niestety czas nie czeka – powiedziała Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz w „Jeden na jeden” TVN24.

– O ile drugi i trzeci powiedziałabym, że 99% złożymy tak, jak planowaliśmy, czyli wszystko idzie dokładnie według tego wyznaczonego harmonogramu i do końca roku spodziewamy się środków, czwarty i piąty mamy plan, to jest super ambitny plan, żeby złożyć w sumie w tym momencie mniej więcej, kiedy dostaniemy kolejne środki, czyli tę drugą i trzecią płatność, po to, żeby w pierwszym, pod koniec pierwszego, na początku drugiego kwartału otrzymać kolejną płatność – kontynuowała.

KPO dla Polski

W tym roku Polska ma otrzymać łącznie 23 miliardy euro, a cala przyznana pula wynosi 60 miliardów euro. Nasz kraj musi wydać te pieniądze do końca 2026 roku. To o około 2 lata mniej niż w przypadku większości krajów Unii Europejskiej. Opóźnienie wynikało z konfliktu między rządem Prawa i Sprawiedliwości a Komisją Europejską wokół tzw. praworządności.

Komisja Europejska zaakceptowała zmiany w polskim Krajowym Planie Odbudowy przedstawione przez rząd 30 kwietnia. Tego samego dnia Rada Ministrów przyjęła rewizję KPO. W przyjętej rewizji m.in. zastąpiono podatek od samochodów spalinowych systemem dopłat – w bazowej kwocie 30 tys. zł na pojazd – do zakupu samochodów elektrycznych. Program grantowy w ramach KPO ma kosztować 1,5 mld zł i ruszyć jeszcze w tym roku.

Czytaj też:
Bezrobocie w Polsce według UE. Spłynęły dane za czerwiec
Czytaj też:
KE planuje nieznaczną korektę ceł na import elektryków z Chin

Źródło: TVP Info
Czytaj także