Rozpoczęło je 18 stycznia wejście w procesji do Betlejem ormiańsko-apostolskiego patriarchy Jerozolimy Nourhana Manougiana. W procesji z udziałem kapłanów i wiernych przeszedł on przez izraelski punkt kontrolny na plac Żłóbka w Betlejem, gdzie został powitany przez przedstawicieli polityki i Kościoła.
Podobnie jak w przypadku wjazdu patriarchy łacińskiego 24 grudnia, zwierzchnika Kościoła ormiańskiego witał wielki tłum z grupami dudziarzy i oddziałami skautów. Następnie hierarcha udał się do kościoła Narodzenia Pańskiego, zbudowanego nad grotą, w której według tradycji stał żłóbek Jezusa. Patriarsze Jerozolimy towarzyszył arcybiskup Sahak Mashalian, ormiański patriarcha Konstantynopola.
Inaczej niż katolicy, którzy obchodzą Boże Narodzenie 24, 25 i 26 grudnia, czy większość Kościołów prawosławnych, które świętują narodziny Chrystusa według kalendarza juliańskiego 6 i 7 stycznia, Ormianie w Ziemi Świętej czynią to jeszcze dwa tygodnie później. Kościół ormiański obchodzi narodziny Jezusa wraz ze świętem Trzech Króli 6 stycznia. Ponieważ Ormiański Patriarchat Jerozolimy nie używa, jak to jest przyjęte w Kościele ormiańskim, kalendarza gregoriańskiego, lecz juliańskiego, dlatego też Boże Narodzenie obchodzone jest w Jerozolimie dopiero 18 i 19 stycznia.
Chrzest Jezusa w Jordanie
Również 18 stycznia, niemal jednocześnie z ormiańskim Bożym Narodzeniem, greckoprawosławny patriarcha Teofil III przewodniczył uroczystościom święta Chrztu Jezusa w Jordanie. Z Jerozolimy udał się do Jerycha, gdzie poprowadził procesję z udziałem tysięcy chrześcijan, dyplomatów i turystów do tradycyjnego miejsca chrztu Jezusa na Zachodnim Brzegu Jordanu.
Po modlitwach w klasztorze św. Jana Teofil III zszedł na położony 200 metrów poniżej brzeg rzeki. Nieszpory i błogosławieństwo wody sprawował na nadrzecznej platformie. Nabożeństwo zakończył zanurzeniem krzyża w wodach rzeki.
Według informacji lokalnych mediów, takie samo nabożeństwo rozpoczęło się jednocześnie na drugim brzegu rzeki, gdzie na ziemi jordańskiej również znajduje się miejsce upamiętniające Chrzest Jezusa. Miejsce to otaczają liczne klasztory i kościoły chrześcijańskie.
Czytaj też:
Biskupi greckokatoliccy o reformie kalendarza. "Parafie będą mogły same wybrać"