Koniec dopłat do elektryków, skończyły się pieniądze. Branża motoryzacyjna pisze do rządu

Koniec dopłat do elektryków, skończyły się pieniądze. Branża motoryzacyjna pisze do rządu

Dodano: 
Samochód elektryczny podczas ładowania
Samochód elektryczny podczas ładowania Źródło: Unsplash
Branża motoryzacyjna apeluje we wspólnym liście do władz o wznowienie dofinansowań do zakupu pojazdów elektrycznych w ramach programu "Mój elektryk".

Autorami pisma są największe organizacje branży motoryzacyjnej: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM), Związek Dealerów Samochodów (ZDS), Polska Izba Rozwoju Elektromobilności (PIRE), Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych oraz Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych (FPPE).

Wszyscy zwracają uwagę nie tylko na negatywne konsekwencje wstrzymania dopłat do elektryków dla branży, ale także potrzebę dalszego wsparcia dla rozwoju elektromobilności w Polsce.

– W związku z zawieszeniem programu "Mój elektryk", rekomendujemy przeznaczenie części pieniędzy pochodzących z KPO na dofinansowanie zakupów pojazdów zeroemisyjnych przez firmy. Takie wsparcie byłoby dobrym uzupełnieniem programu, pozwalającym na utrzymanie płynności zakupów do momentu ponownego uruchomienia transz – powiedział prezes PZPM Jakub Faryś, cytowany w komunikacie.

Branża motoryzacyjna apeluje o wznowienie dofinansowań

Pismo podpisane przez władze organizacji zostało skierowane do premiera oraz minister klimatu i środowiska, minister funduszy i polityki regionalnej, ministra finansów, ministra rozwoju i technologii, a także do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

– Prawie 90 proc. samochodów elektrycznych jeżdżących obecnie po polskich drogach zostało zarejestrowanych w latach obowiązywania programu "Mój elektryk". Liczne przykłady zagraniczne, również z państw regionu CEE, dowodzą, że nagłe zawieszanie dofinansowania prowadzi od wstrzymywania decyzji zakupowych w oczekiwaniu na wznowienia naboru i w rezultacie do spadku rejestracji EV. Rozwój e-mobility w Polsce wciąż jest na zbyt wczesnym etapie, żebyśmy mogli wycofać się z subsydiów. W I połowie 2024 r. udział BEV w segmencie nowych pojazdów osobowych na polskim rynku wynosił zaledwie ok. 3 proc., czyli niemal 4-krotnie mniej niż średnia unijna – podkreślił dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM Jan Wiśniewski.

– Realizacja dopłat do zakupu pojazdów elektrycznych była jednym z warunków, jakie Polska musiała spełnić w ramach odblokowania funduszy z KPO. Poprawki do KPO zaakceptowane przez władze unijne jasno mówiły, o tym że będziemy zwolnieni z podatku od pojazdów spalinowych, ale w przypadku gdy zostaną wprowadzone dofinansowania do zakupu pojazdów zero-emisyjnych – dodał prezes ZDS Paweł Tuzinek.

– Zakupy nowych samochodów w naszym kraju są dokonywane w ponad 70% przez podmioty gospodarcze, w dużej mierze korzystające z finansowania w postaci leasingu. Nagłe wstrzymanie dopłat odbije się na klientach, którzy będą musieli odłożyć zakupy. Jednocześnie zastój wywołany oczekiwaniem na następną edycję programu dofinansowań odczuje cała branża – konsekwencje finansowe, które poniesiemy wszyscy są nieuniknione – podsumował prezes PIRE Krzysztof Burda.

"Mój elektryk" zawieszony. Skończyły się pieniądze

Program "Mój elektryk" został zawieszony po trzech latach działania. NFOŚiGW ogłosił, że od 1 września nie będą przyjmowane wnioski o dopłaty w ścieżce leasingowej. Powodem zawieszenia wsparcia jest wyczerpanie puli dofinansowań.

Czytaj też:
Chiński gigant motoryzacyjny i technologiczny wchodzi na polski rynek

Opracował: Damian Cygan
Źródło: ISBnews
Czytaj także