Nowy Pocztex zawalczy na rynku zdominowanym przez zagraniczny kapitał
Artykuł sponsorowany

Nowy Pocztex zawalczy na rynku zdominowanym przez zagraniczny kapitał

Dodano: 
Nowa odsłona  marki Pocztex to nie tylko odświeżone logo
Nowa odsłona marki Pocztex to nie tylko odświeżone logoŹródło:Materiały prasowe
Rozwój usług kurierskich to ważny element strategii Poczty Polskiej na lata 2021–2023, której celem jest wzmocnienie pozycji spółki na rynku. Pełne wykorzystanie potencjału największej firmy logistycznej w kraju możliwe będzie dzięki zmianom we flagowej usłudze narodowego operatora, którą jest Pocztex. Nowa jakość i wizerunek oraz prostsza oferta i szybsza obsługa, dopasowana do oczekiwań współczesnych klientów, to atuty Poczty Polskiej w dynamicznej walce o prym na zdominowanym przez podmioty zagraniczne rynku kurierskim

Począwszy od września br., Poczta Polska systematycznie komunikuje zmiany wprowadzane w swojej flagowej usłudze kurierskiej. W pierwszej kolejności narodowy operator ujawnił unowocześnione logo Pocztexu. Biało-czerwone skrzydło, widniejące w nowym znaku, z jednej strony symbolizuje dynamikę i szybkość, a z drugiej wyraźnie akcentuje 100-procentowy polski kapitał marki. Odświeżone logo Pocztexu widnieje zarówno na autach kurierów, jak i na ich nowych strojach służbowych. Celem rebrandingu jest nie tylko wzmocnienie pozycjonowania marki w nowoczesnych kanałach komunikacji, lecz także wyeksponowanie zachodzących, rewolucyjnych zmian w tej usłudze.

– Nowa odsłona naszej marki Pocztex to nie tylko odświeżone logo oraz stroje dla kurierów, lecz także kompleksowa odpowiedź na oczekiwania współczesnego rynku – zaznacza Tomasz Zdzikot, prezes zarządu Poczty Polskiej.

Nowy Pocztex zawalczy na rynku zdominowanym przez zagraniczny kapitał

Szybsze doręczenie paczki

Jednym z elementów, które bezpośrednio przyczynią się do zmiany jakościowej w Pocztexie, jest wdrażana właśnie nowa sieć połączeń. Przemodelowanie kluczowych procesów umożliwi świadczenie usługi w wyższym standardzie, czyli szybciej, taniej i prościej, a także zwiększy jej niezawodność. Uzupełnieniem zachodzących zmian w architekturze sieci logistycznej będzie wdrożenie nowoczesnego systemu informatycznego, wspierającego dynamiczne planowanie transportu. Za jego przygotowanie odpowiada Poczta Polska Usługi Cyfrowe. Warto zaznaczyć, że jest to firma znana klientom narodowego operatora pod nazwą Envelo. Obecny zarząd spółki konsekwentnie stawia na samowystarczalność grupy kapitałowej Poczty Polskiej w zakresie wytwarzania, rozwijania i utrzymania kluczowych dla firmy systemów informatycznych. Nowoczesny system zapewni optymalizację procesów transportowo-logistycznych, co przełoży się na szybkość doręczenia przesyłek do klientów oraz oszczędność wykorzystywanych surowców.

Dla klientów gruntowne zmiany w architekturze sieci logistycznej oznaczają nowy, wyższy standard jakości. Dodatkowo, dzięki uproszczeniu oferty usług paczkowych w obrocie krajowym, Poczta Polska ograniczyła produkty do dwóch głównych kategorii: paczki powszechnej i usługi kurierskiej Pocztex – ze standardem doręczenia D+1 (następnego dnia po dniu nadania) i D+0 (w wybranych miastach w dniu nadania).

Nowy Pocztex oferuje multikanałowość dostaw. Pozwala to klientowi wybrać najdogodniejszą dla niego formę odbioru zamówionej przesyłki. Osoby, które preferują tradycyjne rozwiązania, odwiedzi kurier Pocztexu. Przesyłka zostanie doręczona pod wskazany adres.

W ostatnich latach coraz większą popularnością cieszy się opcja odbioru przesyłek w sieci punktów odbioru, przy okazji załatwiania codziennych spraw, np. podczas zakupów w sklepie lub na pobliskiej stacji benzynowej. Klienci doceniają taką możliwość głównie z dwóch powodów: odbiór w punkcie nie ogranicza ich mobilności, gdyż nie muszą oczekiwać na doręczyciela w domu czy w biurze, a także jest znacznie bardziej elastyczny. Przesyłkę można odebrać w dowolnym czasie, często nawet siedem dni w tygodniu. Dostrzegając zmieniające się preferencje konsumentów, spółka stale rozwija opcję dostawy – Pocztex PUNKT. Już teraz przesyłki można odbierać w ponad 17 tys. lokalizacji na terenie całego kraju. Punkty odbioru znaleźć można m.in. w placówkach pocztowych, w sklepach Żabka, Biedronka, ABC, Lewiatan, Delikatesach Centrum czy w kioskach RUCH lub na stacjach ORLEN.

– Obok Pocztex KURIER i Pocztex PUNKT rozwijamy także metodę dostawy Pocztex AUTOMAT, czyli sieć własnych automatów paczkowych, gdyż chcemy być jeszcze bardziej konkurencyjni zarówno dla odbiorców indywidualnych, jak i naszych partnerów biznesowych, zapewniając im oczekiwaną najwyższą jakość realizowanych usług. W 2022 r. planujemy udostępnić klientom sieć obejmującą 2 tys. zewnętrznych automatów paczkowych, z których co najmniej 750 stanie przy sklepach Biedronka – podkreśla Tomasz Zdzikot, prezes zarządu Poczty Polskiej.

Obsługa paczki z poziomu smartfona i PC

Kompleksowej zmianie i przebudowie uległa strona internetowa Pocztexu, dostępna pod adresem: www.pocztex.pl. Klienci mogą korzystać z dwóch dedykowanych sekcji: dla klientów detalicznych oraz dla klientów biznesowych. Obsługa strony jest łatwa i przyjemna dzięki intuicyjnemu i przejrzystemu interfejsowi. W związku z udostępnieniem możliwości nadania i opłacenia paczki on-line, nie trzeba już wypełniać ręcznie druków w placówce pocztowej.

Poczta Polska planuje uruchomienie aplikacji mobilnej, zapewniającej m.in. funkcjonalności nadawania przesyłek Pocztex, ich śledzenia oraz odbiór z automatów paczkowych. Wytwórcą oprogramowania, podobnie jak w przypadku wspomnianego systemu klasy TMS, będzie spółka Poczta Polska Usługi Cyfrowe. Zawarta umowa zakłada wdrożenie kompleksowego rozwiązania informatycznego obejmującego, oprócz aplikacji mobilnej na smartfony, dostęp do dedykowanego panelu klienta dla osób korzystających z komputerów.

Poczta się zmienia

Obecnie aż 80 proc. przychodów Poczty Polskiej generują usługi uznawane za nierozwojowe, takie jak obsługa wolumenu listowego, a tylko ok. 20 proc. – usługi perspektywiczne. Te proporcje zarząd spółki zamierza konsekwentnie odwracać. Analiza trendów rynkowych wykazuje średnioroczne wzrosty rynku kurierów, przesyłek ekspresowych i paczek (KEP) na poziomie 15–16 proc., co tworzy dogodne warunki do rozwijania tych usług. Stale rośnie liczba transakcji realizowanych drogą on-line, podobnie jak liczba sklepów internetowych. Z analizy przeprowadzonej przez PwC wynika, że w ciągu najbliższych pięciu lat rynek e-commerce w Polsce osiągnie wartość brutto na poziomie 162 mld zł, utrzymując dwucyfrowe tempo corocznego wzrostu.

– Poczta Polska rozwija swoje usługi kurierskie, aby jak najlepiej odpowiadać na potrzeby klientów. Wprowadzane zmiany dotyczą zarówno inwestycji w sortery paczkowe, jak i rozszerzenia sieci punktów odbioru, modernizacji floty samochodów, zmiany w ofercie Pocztex. Jednocześnie przygotowujemy rozwiązania informatycznie dedykowane bezpośrednio klientom, bo bez informatyzacji nie ma nowoczesnych usług we współczesnym świecie – zauważa Andrzej Bodziony, wiceprezes zarządu Poczty Polskiej.

W ciągu kolejnych trzech lat Poczta Polska planuje przeznaczyć imponującą kwotę 1,2 mld zł na inwestycje w zakresie automatyzacji, cyfryzacji i rozbudowy architektury sieci logistycznej. Jeszcze w tym roku spółka zamierza przeznaczyć 400 mln zł na inwestycje w automaty paczkowe, cyfryzację, logistykę i automatyzację procesów. Co warte podkreślenia, poziom inwestycji w relacji do przychodów Poczty Polskiej ma przekroczyć dotychczasowe średnie dla innych operatorów pocztowych. W 2019 r. wyniósł tylko 1,2 proc., ale już rok później (w 2020 r.) wzrósł do 3,4 proc. Strategiczne „przyspieszenie” Poczty Polskiej nabiera jednak rozpędu. W latach 2021–2023 poziom inwestycji w relacji do przychodów wyniesie ok. 5,8 proc. i przewyższy dotychczasowe nakłady ponoszone przez Pocztę Polską. Pozytywne zmiany zachodzące w spółce z pewnością odczują klienci.
Cały artykuł dostępny jest w 48/2021 wydaniu tygodnika Do Rzeczy.

Czytaj także