Przeprowadzając kontrolę, Inspekcja Handlowa szczególną uwagę zwracała na rzetelność obsługi konsumentów oraz prawidłowość uwidaczniania cen towarów, potraw i napojów – podaje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
Nieprawidłowości w ponad 60 proc. lokali
Od kwietnia do połowy maja skontrolowano 53 placówki gastronomiczne, z czego w 32 (60,4%) odnotowano następujące nieprawidłowości:
1. nierzetelna obsługa konsumentów, polegająca na:
- zaniżonej pojemności napojów alkoholowych, co skutkowało zapłatą wyższej ceny przez konsumentów,
- wydaniu konsumentowi za małej porcji w stosunku do deklarowanej;
2. nieprzestrzeganie przepisów o uwidacznianiu cen w 22 placówkach, w tym:
- brak jakichkolwiek cen stwierdzono w 4 placówkach,
- uwidocznienie cen w sposób niejednoznaczny dla konsumenta stwierdzono w 18 placówkach,
- informacje o cenach niewidoczne dla konsumenta stwierdzono w 3 placówkach;
3. stosowanie nielegalizowanych przyrządów pomiarowych (10 przypadków)" – czytamy w komunikacie.
W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami nałożono pięć mandatów karnych na łączną kwotę 700 zł na osoby odpowiedzialne za popełnienie wykroczeń; do sądów rejonowych skierowano 6 wniosków o ukaranie sprawców wykroczeń; o nieprawidłowościach poinformowano inne organy, w tym: właściwe urzędy miar, urząd skarbowy – wymienił UOKiK.
Kontrolowane lokale znajdowały się m.in. w Świnoujściu, Giżycku, Sopocie, Krakowie i Wrocławiu.
Czytaj też:
Ogromne zaległości branży gastronomicznej w Polsce. Gdzie jest najgorzej?