Paczka kurierska w e-commerce
Artykuł sponsorowany

Paczka kurierska w e-commerce

Dodano: 
Jak Polacy kupują w sieci
Jak Polacy kupują w sieciŹródło:Materiały prasowe
Paczka kurierska z zakupami z e-sklepu na dobre zagościła w polskich domach. Związane z pandemią obostrzenia sanitarne oraz utrzymujące się obawy przed ryzykiem zakażenia w miejscach publicznych, skłoniły wielu Polaków do zainteresowania się zakupami on-line. Jest to więc dobry moment na przyjrzenie się nawykom zakupowym Polaków w sieci.

Kto kupuje on-line

Jak wskazuje najnowszy raport z dorocznych badań Gemius dla e-commerce Polska, aż 73% internautów dokonało kiedyś zakupów on-line. Największą grupę wśród internautów stanowią osoby w przedziale wiekowym 35-49 lat (32%), a najmniej liczną młodzież (15-24 lat; 17%). Co ciekawe, drugą najliczniejszą grupą kupujących są osoby starsze (w wieku 50+). Najwięcej kupujących (30%) mieszka w dużych miastach, ale w mniejszych miejscowościach mieszka ich niewiele mniej. Jeśli chodzi o wykształcenie to największą grupę stanowią osoby z wykształceniem średnim (40%). Wreszcie, najwięcej w sieci kupują osoby oceniające sytuację materialną swojego gospodarstwa domowego jako średnią (54%), podczas gdy tylko 7% kupujących on-line ocenia ją jako złą. W sumie wyniki te pokazują, że głównym czynnikiem ograniczającym skłonność do zakupów on-line są możliwości finansowe. Poza tym wydaje się to być zajęciem rozpowszechnionym wśród różnych grup społecznych. Jeżeli chodzi o internautów, którzy nie robią zakupów on-line, to są to przede wszystkim osoby starsze (50+ lat; 43%) i mieszkańcy wsi (30%).

Paczka kurierska jako forma dostawy

Paczka kurierska pozostaje, według raportu Gemius dla e-commerce Polska, najbardziej pożądaną formą dostawy w polskim e-commerce, podobnie jak miało to miejsce w latach poprzednich. Paczka kurierska została wskazana przez 74% respondentów jako forma dostawy, która motywuje ich do zakupów w sieci. Na drugim miejscu, z 68% wskazań znalazły się automaty pocztowe, czyli w praktyce Paczkomaty, które z siedmioma tysiącami aktywnych urządzeń w całym kraju mają miażdżącą przewagę nad konkurencją. Warto zauważyć, że jest to wzrost w stosunku do zeszłorocznej fali badania, co wskazuje na kontynuację długoletniego trendu. Paczkomaty zyskują na popularności stopniowo doganiając przesyłki kurierskie.

Kulminacją tego trendu są odpowiedzi na pytanie o formę dostawy najczęściej wykorzystywaną przez respondentów w praktyce. W tym przypadku paczka kurierska spadła po raz pierwszy na drugie miejsce, wyprzedzona właśnie przez Paczkomaty (odpowiednio 55% i 61% wskazań). Wyniki te potwierdza badanie przeprowadzone w kwietniu 2020 przez Kantar Polska, w którym aż 80% ankietowanych wybrało Paczkomaty, a paczka kurierska została wskazana przez 70% respondentów.

W obu przypadkach przesyłka pocztowa znalazła się na trzecim miejscu. W badaniu Kantara wskazało na nią 41% ankietowanych. W raporcie Gemius 55% ankietowanych wskazuje na nią jako na formę dostawy, która motywuje ich do zakupów przez internet, a 33% deklaruje, że z tej metody dostarczania paczek korzysta najczęściej.

Warto też zauważyć, że według badania Kantar, Paczkomaty zaczynają również doganiać Pocztę jako popularna forma nadawania paczek przez osoby prywatne. Od państwowego monopolisty dzieli je już tylko 2 punkty procentowe (odpowiednio 51% i 53% wskazań).

Motywacje i problemy

Co jeszcze skłania polskich internautów do kupowania w sieci? Aż 82% deklaruje, że do robienia zakupów on-line motywuje ich dostępność sklepów internetowych przez całą dobę. W tym kontekście wymieniany jest również brak konieczności jechania po zakupy do sklepu (78% wskazań) oraz nieograniczony czas na dokonanie wyboru (72% odpowiedzi). Natomiast jeżeli chodzi o problemy najczęściej napotykane przez kupujących on-line, to najczęściej wymieniane są długie oczekiwanie na dostawę (37%), wysokie koszty dostawy (30%) oraz natrętne reklamy oglądanych wcześniej produktów (27%). Szybka i tania paczka kurierska może więc zaważyć na zadowoleniu klienta e-commerce.

Paczka kurierska - dominujące firmy

Paczka kurierska najczęściej dostarczana jest przez jedną z trzech wiodących firm: DPD, DHL i InPost (odpowiednio 30%, 27%, 23% wskazań). Pozostali operatorzy mają znacząco mniejszy udział w rynku (z jednocyfrowymi wynikami). W tym obszarze sytuacja nie zmienia się od kilku lat. W badaniu Kantara zapytano respondentów o różne aspekty działania tych firm, takie jak terminowość dostarczania przesyłek i atrakcyjna cenowo oferta. We wszystkich kategoriach InPost wyraźnie wyprzedza konkurentów, aczkolwiek niewykluczone jest, że respondenci mylą usługę kurierską InPost z Paczkomatami, co zawyżałoby wyniki.

Paczka kurierska - co zawiera?

Najczęściej zamawianymi w internecie produktami pozostają, podobnie jak w latach ubiegłych, odzież (w tym akcesoria i dodatki), obuwie i kosmetyki oraz perfumy (odpowiednio 69%, 58% i 57% wskazań). Na czwartym miejscu znalazły się klasyki e-commerce: książki, płyty i filmy (56% wskazań), a na piątym bilety do kina i teatry (51%).

Źródło: InPost
Czytaj także