Spór narastał od 2008 roku, kiedy rozmontowano odcinek torów do Rengem, czyli najkrótszego połączenia prowadzącego z Możejek na Łotwę. Orlen Lietuva (której główna rafineria, to dawna litewska rafineria właśnie niedaleko Możejek) płaciło za transport kolejowy więcej niż konkurencja z innych krajów. Kolejnym elementem sporów na przestrzeni lat było nieprzestrzeganie gwarancji stosowania przez litewskie koleje konkurencyjnych taryf przewozowych.
Podpisane dzisiaj porozumienie zostało wypracowane dzięki pracy zespołów negocjacyjnych ORLEN Lietuva i Kolei Litewski. Oznacza ono zobowiązanie obu stron do zakończenia sporów sądowych dotyczących obecnych spraw i nie angażowania się w postępowania, w tym zakresie, w przyszłości.
W wydarzeniu udział wzięli Prezes Zarządu PKN ORLEN Wojciech Jasiński, Premier Litwy Saulius Skvernelis oraz litewski Minister Transportu Rokas Masiulis.