Przez ponad 15 lat swojej działalności Alior Bank konsekwentnie stawia na dostarczanie produktów i usług najwyższej jakości, które łączą tradycyjne wartości bankowe z nowoczesnym podejściem do obsługi klienta. W związku z tym bank inwestuje w nowe technologie, takie jak chmura obliczeniowa, sztuczna inteligencja i analiza danych, co stanowi kluczowy element jego strategii „Bank na co dzień. Bank na przyszłość”.
Nowoczesna bankowość
Klienci coraz bardziej cenią możliwość wykonywania bankowych operacji w dowolnym miejscu i czasie, dlatego Alior Bank stale rozwija aplikację Alior Mobile. W grudniu 2022 roku korzystało z niej już milion użytkowników, co zapoczątkowało nowy etap rozwoju, skupiający się na hiperpersonalizacji i omnikanałowości, które są kluczowe w procesie lepszego dopasowywania produktów i doświadczeń w codziennym bankowaniu. W połowie 2023 roku klienci indywidualni zyskali nową odsłonę aplikacji, w której otrzymali odświeżony wygląd ekranu startowego oraz możliwość dodania ulubionych skrótów na pulpit. W kolejnych aktualizacjach planowane jest dodanie funkcji zarządzania rachunkami i widżetami bezpośrednio z ekranu głównego, co ma na celu zapewnienie intuicyjnego i bezpiecznego korzystania z Alior Mobile. Aplikacja posiada również szereg usług dodatkowych, takich jak możliwość kupna biletów komunikacji miejskiej, automatyczna płatność za autostrady czy płatności telefonem i BLIKIEM.
Alior Bank stale dąży do jak największej efektywności procesów i szybszego reagowania na zmieniające się potrzeby rynku, przy równoczesnym zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa dla swoich klientów. W tym celu podjął współpracę z firmami Teradata i Microsoft, przeprowadzając migrację Hurtowni Danych do chmury publicznej. Wykorzystanie tego rozwiązania pozwala na praktycznie nieograniczone skalowanie danych, umożliwiając uruchamianie nowych inicjatyw z obszaru ich przetwarzania i analityki, bez konieczności rozbudowywania infrastruktury we własnej serwerowni.
Z myślą o klientach
Alior Pay to innowacyjne rozwiązanie skierowane do klientów indywidualnych, które pozwala na odraczanie oraz następnie, na życzenie klienta, rozkładanie na raty różnych typów transakcji: płatności kartą w terminalu płatniczym, BLIK, płatności w sklepach internetowych i stacjonarnych, wypłat gotówki z bankomatów, a także przelewów z konta. Maksymalna wysokość limitu Alior Pay wynosi 3000 zł, a w ramach niego można odraczać dowolną liczbę transakcji.
– To klient podejmuje decyzję, jaką opcję spłaty wybierze. Może zdecydować się na zwrot całej odroczonej kwoty lub rozłożenie spłaty na 11 równych rat. Taki model odraczania płatności został po raz pierwszy w Polsce zaproponowany przez Alior Bank. Naszym celem było wprowadzenie produktu, który w autorskim modelu biznesowym odpowiada na obecne i przyszłe potrzeby klientów, pomagając im w skutecznym zarządzaniu finansami. Z uwagi na rosnące zainteresowanie Alior Pay, mamy w planach dalsze poszerzanie zakresu jego usług. Niedawno rozbudowaliśmy go o nową funkcję „Doładuj konto”, dzięki której klienci mogą bezpłatnie zasilić swój rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy i korzystać z tych środków przez 30 dni za darmo – mówi Anna Kulik, dyrektor Działu Kredytów Alior Banku.
Oprócz tego w październiku 2022 r. Alior Bank we współpracy z firmą technologiczną BillTech wdrożył usługę Moje Rachunki. Dostępna bezpośrednio w aplikacji mobilnej Alior Mobile lub poprzez bankowość internetową Alior Online, umożliwia opłacenie wszystkich rachunków za pomocą jednego kliknięcia, zapewniając użytkownikom łatwą kontrolę nad swoimi płatnościami i dostęp do historii transakcji. Dzięki temu rozwiązaniu użytkownicy mają pewność, że nie zapomną o zbliżających się terminach płatności ani nie popełnią błędu przy kwotach czy numerach rachunków.
Bank równie intensywnie rozwija projekt Platformy AI, który wprowadza sztuczną inteligencję w struktury organizacji. Dwa kluczowe rozwiązania – bot o imieniu InfoNina oraz platforma do analizy rozmów w call center SpeechAnalytics, umożliwiają efektywne dostosowanie się do potrzeb klientów.
InfoNina jest w stanie zidentyfikować ponad 650 intencji klientów Alior Banku, co czyni ją pierwszą linią wsparcia. Około 50 proc. wszystkich rozmów jest w pełni zautomatyzowanych, a asystentka osiągnęła ponad 90-proc. skuteczność w prawidłowym dopasowaniu tematu podczas przekierowania do doradcy. W ciągu ostatniego roku bank rozbudował jej funkcjonalności, dodając możliwość wykonywania połączeń wychodzących, co umożliwia m.in. przypominanie klientom o zaległościach na rachunkach. Ponadto, InfoNina jest dostępna na czacie na stronie WWW, który ma być docelowo dostępny również w bankowości internetowej i aplikacji mobilnej.
SpeechAnalytics wykorzystuje przetwarzanie języka naturalnego do analizy i rejestrowania każdej rozmowy między agentami lub botami a klientami. Około 80 proc. wszystkich konwersacji na infolinii jest automatycznie opisywane, co znacząco przyspiesza proces pozyskiwania danych. Dodatkowo, wdrożono mechanizm inteligentnej kategoryzacji, który przypisuje kategorie do nagrań na podstawie kontekstu całej wypowiedzi klienta.
Wsparcie biznesu
W związku z rosnącymi potrzebami klientów biznesowych, Alior Bank rozwija ofertę produktów i usług dla firm i udostępnia przedsiębiorcom innowacyjne rozwiązania. Bank powołał zespół specjalistów do świadczenia zdalnej obsługi posprzedażowej dla firm. Dzięki temu przedsiębiorcy mogą teraz korzystać z obsługi za pośrednictwem telefonu, e-maila lub bankowości internetowej, otrzymując szybką i kompleksową pomoc.
Zespół specjalistów ds. zdalnej obsługi przyjmuje zlecenia dotyczące różnorodnych produktów dostępnych w Alior Banku. To nowe rozwiązanie umożliwia klientom otrzymywanie opinii, zaświadczeń oraz historii rachunków bez konieczności odwiedzania oddziału. Co więcej, przedsiębiorcy mogą teraz zdalnie otworzyć rachunek pomocniczy, zamówić kartę debetową czy zgłosić wszelkie zmiany dotyczące swojej firmy.
Bank pracuje również nad wdrożeniem nowej bankowości cyfrowej dla firm, która docelowo zastąpi system BusinessPro. We współpracy z firmą Comarch sukcesywnie realizuje projekt platformy Alior Business i aplikacji mobilnej Alior Business Mobile. Nowa bankowość internetowa dla klientów biznesowych będzie opierać się na czterech filarach, zapewniając kompleksowe wsparcie w zarządzaniu finansami firmowymi. Planowane migracje pierwszych klientów biznesowych do nowej platformy mają ruszyć w IV kwartale 2024 r., a proces będzie stopniowo realizowany do końca 2025 r.
Alior Bank ma ambicje bycia cyfrowym liderem i ekspertem we wdrażaniu nowych technologii. Osiągnięcie tego celu przyspieszają systematycznie wdrażane, nowoczesne rozwiązania, odpowiadające na dynamicznie zmieniające się potrzeby klientów. Taka strategia daje mocną gwarancję rozwoju spółki.