KrajSejm przegłosował ustawy dot. Centralnego Portu Komunikacyjnego i specjalnej strefy ekonomicznej

Sejm przegłosował ustawy dot. Centralnego Portu Komunikacyjnego i specjalnej strefy ekonomicznej

Posłowie w Sejmie
Posłowie w Sejmie / Źródło: Kancelaria Sejmu / Krzysztof Białoskórski
Dodano 28
Wczoraj późnym wieczorem posłowie przegłosowali szereg ustaw. Oprócz rozwiązań obniżających pensje parlamentarzystów przyjęto również rozwiązania dotyczący Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz wprowadzające na terytorium Polski specjalną strefę ekonomiczną.

Najgłośniej mówi się o projekcie zakładającym obniżenie uposażeń posłów i senatorów o 20 proc. Projekt to realizacja zapowiedzi prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego.

Czytaj także:
Pensje parlamentarzystów w dół. Sejm przegłosował projekt PiS

Specjalnej strefa ekonomiczna

Kolejna przyjęta ustawa zakłada, że cała Polska ma stać się specjalną strefą ekonomiczną.

Cała Polska stanie się specjalną strefą ekonomiczną - zakłada ustawa, którą uchwalił w czwartek Sejm. Ustawa o wspieraniu nowych inwestycji zakłada zwolnienia podatkowe dla inwestorów na 10-15 lat na terenie całej Polski.

To rozwiązanie ma zastąpić dotychczasowy system zwolnień podatkowych, zgodnie z którym ulgi działały w 14 osobnych strefach ekonomicznych. One wszystkie mają zostać teraz scalone w jedną.

Za przyjęciem tych rozwiązań głosowało 274 posłów, przeciw było 133, wstrzymało się 28.

Centralny Port Komunikacyjny

Posłowie przyjęli również ustawę, zgodnie z którą ma powstać Centralny Port Komunikacyjny. Za przyjęciem ustawy głosowało 235 posłów, przeciwko było 190, a od głosu wstrzymało się 4 posłów.

Nowy Port ma powstać blisko trasy wylotowej stolicy przy autostradzie A2, w Stanisławowie, niedaleko Grodziska Mazowieckiego. Placówka ma znajdować się około 40 kilometrów od Warszawy.

Według planów ma to być jedno z największy lotnisk w Europie. Po ukończeniu pierwszego etapu budowy, Port ma obsługiwać do 40 mln pasażerów rocznie. Po ukończeniu budowy, lotnisko ma obsługiwać do 100 mln pasażerów.

Część opozycji krytykowała plany powołania CPK. Maciej Masłowski z Kukiz 15 zwraca uwagę na zawrotne tempo prac. – Chcemy rozmawiać o tej inwestycji, ale nie w takim trybie – mówił poseł. W podobnym tonie wypowiadał się Stanisław Żmijan z PO. Z kolei Andrzej Halicki z Platformy nazwał inwestycję gigantomanią, która zakłada wywłaszczanie ludzi.

Sejm odrzucił poprawki autorstwa PO dotyczące m.in. uprawnień pełnomocnika rządu ds. CPK.

/ Źródło: Onet.pl / Rp.pl, DoRzeczy.pl

Czytaj także

 28
  • 30 mld zł? Drobne !!! IP
    To tylko część rocznej kradzieży VAT za rządów żydokomuny zwanej Polskojęzycznymi Oszustami. Ta część łatwa do zatrzymania
    Dodaj odpowiedź 4 0
      Odpowiedzi: 0
    • Salami IP
      Brawo PiS! Miejmy nadzieje, że chociaż na benzynę wysokooktanową nie podniosą akcyzy
      Dodaj odpowiedź 0 7
        Odpowiedzi: 0
      • Anty - Mazgaj IP
        Być może ciekawa propozycja jest tylko kilka ALE, poniżej pierwsze lepsze:
        1) Skąd kasa na to?
        2) Konkurencja dla lotnisk pasażerskich w WWA
        3) Niemcy podobny port już 10 lat budują - korupcja i koszty niespotykane nawet jak na Niemców.
        4) Kolesiostwo i korupcjogenność.
        5) Żeby nie było tak, że wykonawca zagraniczny z polskimi podwykonawcami którzy kasy nie zobaczą.
        6) Zmieni się ekipa i zatrzyma projekt.
        7)Czy jest ekonomicznie zasadny?
        8) Czy jesteśmy przygotowani - nasze służby do zabezpieczenia takiego projektu - chodzi o wywiad i kontrwywiad
        9) Wiele można by gadać....
        Dodaj odpowiedź 6 4
          Odpowiedzi: 0
        • ehhh.... IP
          Mieli rozwijać eksport... ale nie chiński.
          Dodaj odpowiedź 2 2
            Odpowiedzi: 0
          • Pisowska Bzdura IP
            To jest księżycowy projekt. Przede wszystkim, skąd mieliby przyjść chętni, którzy akurat pod Łodzią chcieliby wsiąść w samolot? Ten obiekt ma według założeń obsługiwać 50 mln pasażerów, podczas gdy dziś wszystkie porty lotnicze w Polsce – podkreślam: wszystkie! – obsługują ich 34 mln. Niemcy mieliby zrezygnować z Frankfurtu, Monachium i innych swoich portów i powiedzieć, że teraz latamy przez Polskę? To absurd.

            Poza tym obserwujemy dynamiczny rozwój portów regionalnych, takich jak Kraków, Gdańsk, Katowice, potem jeszcze Wrocław i Poznań. Jeśli mieszkam w Gdańsku, to po co mam jechać gdzieś pod Warszawę, kiedy mogę skorzystać z gdańskiego portu i dotrzeć stamtąd do największych europejskich hubów, skąd przesiadam się na cały świat? Gdańskie lotnisko jest zresztą pięknie zmodernizowane, obsługuje 4 mln pasażerów, a może obsłużyć 7 mln. Kraków może przyjąć ich jeszcze więcej, Katowice też gonią. Po co nam CPL? Nawet gdyby była Kolej Dużych Prędkości?

            Wreszcie, duże lotnisko, które ma stać się hubem, musi być bazą wielkiej sieciowej linii lotniczej, takiej jak Lufthansa czy British Airways. Na to nie ma szans.
            Dodaj odpowiedź 8 4
              Odpowiedzi: 2

            Czytaj także