Święty Tomasz z Akwinu dla wymagających

Święty Tomasz z Akwinu dla wymagających

Dodano: 
Św. Tomasz z Akwinu. Przewodnik dla początkujących
Św. Tomasz z Akwinu. Przewodnik dla początkujących 
Dr Krzysztof Kotula | Książka „Tomasz z Akwinu: Przewodnik dla początkujących” autorstwa Edwarda Fesera jest pierwszą ściśle filozoficzną książką wydaną przez Instytut Andegavenum.

Zanim opiszę tę wartościową pozycję, zajmę się przez moment osobą Autora, który jest filozofem raczej mało znanym w Polsce. Edward Feser jest amerykańskim tomistą analitycznym zajmującym się między innymi średniowieczną metafizyką, neoarystotelesowską filozofią przyrody, a także filozofią umysłu. Edward Feser jest profesorem filozofii w College’u w Pasadenie w Kalifornii. Miał okazję być także wizytującym wykładowcą na Uniwersytecie Loyola Marymount w Los Angeles oraz w Ośrodku Społecznej Filozofii i Polityki na Stanowym Uniwersytecie w Bowling Green w Ohio1. Styl pisania Fesera jest, można rzec, elegancki i schludny, zaś sam Autor popisuje się w tekstach swoją wyjątkową erudycją. Więcej o tym nieco później.

Omawiana książka jest prosta w podziale. Jako wprowadzenie do filozofii św. Tomasza z Akwinu składa się z czterech części: pierwszej i najważniejszej, czyli metafizycznej, drugiej i najtrudniejszej, a dotyczącej teologii naturalnej, trzeciej obejmującej psychologię oraz czwartej dotyczącej etyki, gdzie, przede wszystkim, można się zaznajomić z zagadnieniem prawa naturalnego w filozofii Akwinaty. Analizowane przez Fesera treści są okraszone barwnymi przykładami, prezentującymi wcześniej wzmiankowaną głęboką erudycję Autora.

Nie bez kozery tytuł mojego artykułu mówi o Akwinacie dla wymagających. Wprawdzie Edward Feser zdaje się nie wyłamywać z klucza zaledwie wstępu do filozofii dominikańskiego świętego – jak już wskazałem, nie nawiązuje on do wszystkich możliwych zagadnień występujących w filozofii świętego Tomasza z Akwinu – to rzeczy, które przedstawia są skomplikowane. Feser nie szczędzi czytelnikom niełatwego, technicznego języka w rodzaju sformułowania „substancje odłączone”, jednakże wszystko to zdaje się robić po to, ażeby wymagającego czytelnika adekwatnie wprowadzić w filozofię Akwinaty. W książce dostrzec można troskę Autora o to, ażeby ewentualne pytania czy wątpliwości, jakie mogłyby zrodzić się w głowie czytelnika spotkały się z rychłą i wyczerpującą odpowiedzią. Czego chyba najlepszym dowodem jest drobiazgowa analiza możliwych zarzutów, jakie mogą być stawiane przez ateistów słynnym pięciu drogom świętego Tomasza z Akwinu prowadzącym do uznania istnienia Boga.

Chociaż amerykański filozof nie stawia w centrum swoich rozważań powszechnie znanego rozróżnienia Akwinaty na istotę i istnienie, czym może sobie zasłużyć na uszczypliwe uwagi ze strony tomistów egzystencjalnych, to jak przystało na rasowego tomistę, narrację na temat filozofii Akwinaty rozpoczyna od zagadnienia aktu i możności, które jawi się jako najbardziej symptomatyczne dla tomizmu. To od tego problemu wychodzą sławetne dwadzieścia cztery tezy tomistyczne, będące wyznacznikiem dla tego nurtu filozoficznego. W skrócie rzecz ujmując, dla tych, którzy zupełnie nie mieli styczności z filozofią realistyczną, w rozróżnieniu na akt i możność mieszczą się inne fundamentalne rozróżnienia metafizyczne, jakie przypisujemy bytom w klasycznej metafizyce. Forma odpowiada aktowi, zaś materia możności, czego najlepszym przykładem jest osoba ludzka, której ciało to materia pozostająca niejako w możności do przyjęcia duszy, czyli formy (aktu) ciała. Również wspomniane rozróżnienie na istnienie i istotę wiąże się z problemem aktu i możności. Istnienie jest czymś, co aktualizuje istotę. Edward Feser wyjaśnił te zagadnienia w swoim przewodniku po filozofii Akwinaty naturalnie bardziej szczegółowo.

Wrócę teraz do zasygnalizowanej wcześniej erudycji, którą prezentuje Feser. Ilustrując zagadnienie przyczyny celowej, która dla Arystotelesa i Akwinaty była najważniejsza spośród czterech możliwych przyczyn danego bytu czy zjawiska (celowej, sprawczej, materialnej i formalnej), Feser odwołał się do przykładów z dziedziny hydrologii i geologii. Opisał on obieg wody w przyrodzie, w którym każdy etap nie może być rozpatrywany jedynie pod kątem przyczyny sprawczej kolejnej fazy cyklu. Podobnie rzecz się ma z cyklem procesów zachodzących w skałach należących do skorupy ziemskiej. Zdaniem Fesera, cykle te, w których woda pod wpływem różnych warunków zmienia swój stan skupienia, zaś jedne skały zamieniają się w inne, nie mogą zostać właściwe pojęte i opisane bez uwzględnienia wykluczanej przez szerokie grono przyrodników przyczynowości celowej. W innych miejscach Autor ucieka się do przykładów zaczerpniętych z biologii bądź neurobiologii. Wytrawny czytelnik zauważy, że Feser wykazuje zainteresowanie różnymi gałęziami nauki, które mogą pomagać w uprawianiu i przedstawianiu filozoficznych problemów.

Amerykański filozof potrafi prezentować i objaśniać skomplikowane filozoficzne kwestie także za pomocą prozaicznych przykładów z życia wziętych. W najistotniejszym rozdziale książki, czyli tym metafizycznym kwestię czterech przyczyn, o których już była mowa zademonstrował za pomocą prostego przykładu z piłeczką do zabawy dla dzieci. W tym miejscu warto wreszcie dosłownie przytoczyć Fesera rozpatrującego cztery przyczyny gumowej piłki: „Wróćmy jeszcze raz do naszej gumowej piłki. Materialna przyczyna lub zasadnicze tworzywo, z jakiego piłka została zrobiona to guma; jej formalna przyczyna, lub forma, wzór albo struktura, jaką prezentuje, obejmuje takie cechy, jak: jej sferyczność, zwartość i sprężystość. Innymi słowy, materialna i formalna przyczyna rzeczy to tylko jej materia i forma, rozważane jako dwa aspekty jej kompletnego wyjaśnienia. Następnie, mamy przyczynę sprawczą, która aktualizuje możność i w ten sposób powołuje coś do istnienia. W tym przypadku, będą to działania pracowników lub urządzeń w fabryce, gdzie piłka została zrobiona, które ukształtowały gumę w piłkę. W końcu, mamy przyczynę celową albo kres, zamiar, cel rzeczy, którym w przypadku piłki może być dostarczenie rozrywki dziecku”2. Jak się okazuje, prosta gumowa piłka może być naszą towarzyszką podróży po metafizycznych niuansach klasycznej filozofii realistycznej.

W książce „Tomasz z Akwinu: Przewodnik dla początkujących” Edwarda Fesera można znaleźć jeszcze sporo innych smaczków z różnych dziedzin życia. Raczej każdy czytelnik pragnący zaznajomić się z arystotelesowsko-tomistycznym klasycznym systemem filozofii realistycznej powinien w niej znaleźć coś dla niego przyjemnego. Jednak należy pamiętać o tym, co zasygnalizowałem już na samym początku artykułu. Przewodnik Fesera ma charakter wprowadzenia wymagającego od czytelnika skupienia i zaangażowania. Książka jest bardzo treściwa, w zasadzie każde jej słowo ma swoją wartość i nie zostało dodane do tekstu jedynie jako literacki ozdobnik. Dla tych, których to nie przeraża dzieło Fesera może stać się intelektualną ucztą.

Edward Feser, Tomasz z Akwinu: Przewodnik dla początkujących, tłum. K. Kotula, Andegavenum 2023, 280 s.

Źródło: DoRzeczy.pl
Czytaj także