32. Festiwal Mozartowski w Warszawie. Requiem d-moll KV 626
Artykuł sponsorowany

32. Festiwal Mozartowski w Warszawie. Requiem d-moll KV 626

Dodano: 
Requiem d-moll KV 626
Requiem d-moll KV 626 
Koncert, na który zawsze czeka publiczność Festiwalu Mozartowskiego organizowanego przez Warszawską Operę Kameralną. Od trzech dekad we wnętrzach warszawskich kościołów rozbrzmiewają te wspaniałe frazy…

19.05.2023 r. | 16.06.2023 r. Bazylika Świętego Krzyża

Mozartowskie Requiem to jedna z najbardziej owianych tajemnicą kompozycji w historii muzyki. Kompozytor nie znał nazwiska osoby zamawiającej dzieło, a był nią – jak już dzisiaj wiemy – muzyczny amator, hrabia Franz Walsegg, który zwykł zamawiać i przywłaszczać sobie cudze kompozycje. Z tego powodu przez wiele lat snuto rozliczne domysły na temat okoliczności tego zamówienia – jedną z najsłynniejszych interpretacji tego epizodu można odnaleźć w filmie Amadeusz Miloša Formana. Mozart, mimo zapłaty „z góry”, nie od razu przystąpił do pracy. Nie miał zresztą na to zbyt wiele czasu, bowiem równolegle tworzył opery: Czarodziejski flet i Łaskawość Tytusa. Gdy wreszcie zabrał się do komponowania mszy, podupadł na zdrowiu. Złożony chorobą, w ostatnich dniach życia podyktował swojemu przyjacielowi, Franzowi Xaverowi Süssmayrowi kolejne frazy Requiem. Między jawą a gorączkową maligną komponował w przekonaniu, że będzie to msza żałobna za jego duszę. Umarł 4 grudnia 1791 roku, mając 35 lat, w trakcie dyktowania ósmego taktu przepięknej Lacrimosy. Süssmayr musiał sam dokończyć szkice przyjaciela. Oryginalne Mozartowskie frazy: Dies Irae, Confutatis czy Tuba mirum, podobnie jak Lacrimosa, dowodzą dzisiaj geniuszu kompozytora. Natomiast demoniczne Sanctus, melancholijne Benedictus i dotykające romantycznej nuty Agnus Dei to już dzieło Süssmayra. Tutaj kontynuator osiągnął poziom godny swego mistrza.

W tym roku mszę żałobną będzie można usłyszeć dwukrotnie w Bazylice Świętego Krzyża w Warszawie. Podczas majowego koncertu poświęconego Ojcu Świętemu Janowi Pawłowi II w 103. rocznicę jego urodzin, partie solowe wykonają Ewa Tracz, Aleksandra Opała, Szymon Rona i Artur Janda. Solistów, Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej oraz Orkiestrę Instrumentów Dawnych MACV poprowadzi Maestro Antoni Wit. W czerwcu w solowych partiach usłyszymy Natalię Rubiś, Roksanę Wardengę, Jacka Szponarskiego i Pawła Horodyskiego. Muzyków poprowadzi Maestro Mariusz Smolij. Koncert poświęcony będzie pamięci Jarosława Bręka.

Koncerty prezentowane są w ramach 32. Festiwalu Mozartowskiego, który potrwa do 2 lipca. Repertuar festiwalu dostępny jest na stronie operakameralna.pl.

Źródło: Warszawska Opera Kameralna
Czytaj także