Ubiegły rok pokazał zarówno odporność Pekao na ryzyka systemowe, jak i skuteczność strategii banku, która oparta jest na trzech głównych filarach: wzrost i efektywność, innowacyjność oraz troska o klienta i odpowiedzialny biznes – zauważył podczas prezentacji wyników finansowych Banku Pekao S.A. prezes Marek Lusztyn. – Otwieramy nową dekadę w historii Banku Pekao z aktywami, które pierwszy raz przekroczyły 200 mld zł – dodał, zauważając jednocześnie, że dzięki największej w historii akwizycji dochodowość banku rosła dwucyfrowo praktycznie we wszystkich segmentach działalności biznesowej Pekao.
Dynamicznie rozwijała się baza zarówno oszczędności, zwłaszcza detalicznych, jak i kredytów, w szczególności w bankowości detalicznej i kredytów hipotecznych. Dzięki temu skonsolidowany zysk netto Pekao S.A. wzrósł w ubiegłym roku o 10 proc. i nominalnie wyniósł 2,165 mld zł. Aż o 12 proc. zwiększyły się również dochody komercyjne. Wynik z tytułu odsetek w 2019 r., głównie dzięki wyższym marżom, wzrósł rok do roku o 9,5 proc. do 5,47 mld zł. Wynik z tytułu prowizji i opłat wzrósł o 2,9 proc. do 2,53 mld zł, co uzyskano m.in. dzięki wyższym prowizjom kredytowym, działalności kartowej oraz wyższym przychodom związanym z transakcjami walutowymi.
Klient przede wszystkim
W 2019 r. Bank Pekao S.A. otworzył 455 tys. kont dla klientów indywidualnych, czyli 12 proc. więcej niż rok wcześniej i aż o 65 proc. więcej niż w roku 2017. Pekao zostało też uznane za jeden z najbardziej odpornych banków na ryzyka systemowe, a w stress testach Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego zajął bardzo wysokie, trzecie miejsce w Europie. Bank z żubrem w logo otrzymał również prestiżowe nagrody i wyróżnienia. Magazyn „Global Finance” uznał Pekao za najlepszy bank inwestycyjny w Europie Środkowo-Wschodniej.
– Szczególnie ważny jest dla nas wzrost innowacyjności, która jest wbudowana w DNA naszego banku. Jako pierwsi w Polsce wprowadziliśmy możliwość zakładania konta za pomocą selfie – podkreślił prezes Marek Lusztyn. Liczba użytkowników bankowości mobilnej, która na koniec 2019 r. wzrosła do 1,7 mln, co oznacza wzrost aż o 33 proc. więcej niż rok wcześniej i dwa razy więcej niż w 2017 r.
Bank nie zasypia gruszek w popiele. Podczas prezentacji wyników finansowych prezes Pekao zapowiedział, że w najbliższym cz asie zostanie zaprezentowana aplikacja mobilna PeoPay w wersji 3.0. Prezes Marek Lusztyn zauważył, że już 40 proc. pożyczek gotówkowych jest sprzedawane on-line lub przez aplikację mobilną PeoPay, a jedna piąta nowych kont jest zakładana za pomocą kanałów zdalnych. Pekao skutecznie walczy też o młodych klientów. W 2019 r. liczba nowych klientów w wieku 13–17 lat wzrosła o 60 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim, a wzrost klientów do 26. roku życia wyniósł 26 proc. (rok do roku). Zarząd Pekao pochwalił się nie tylko wzrostem przychodów, lecz także najlepszą w sektorze poprawą wskaźnika kosztów do dochodów. Na koniec 2019 r. Bank Pekao S.A. obniżył powtarzalny wskaźnik kosztów do dochodów do poziomu 41 proc. i jest na dobrej drodze do osiągnięcia celu strategicznego 40 proc. w 2020 r.
Cele na rok 2020
– Wierzę, że w 2020 kolejny raz uda nam się zrealizować postawione przed organizacją cele biznesowe i finansowe, które zwieńczą realizację naszej strategii „Siła Polskiego Żubra” – zauważył prezes Pekao. W tym roku celem dla Pekao jest otwarcie 0,5 mln nowych rachunków.
Jednocześnie bank zamierza pozostać liderem odpowiedzialnej bankowości. Działania Pekao skoncentrowane są na zrównoważonym finansowaniu, a także wsparciu dla transformacji energetycznej, zwłaszcza fotowoltaiki. Pekao dba również o to, aby wyeliminować dyskryminację w środowisku pracy, i jako jedyna firma w Polsce i jedna z nielicznych w całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej zostało włączone dla globalnego indeksu Bloomberg Gender-Equality (GEI). Nigdy wcześniej Pekao nie zyskiwało nowych klientów w takim tempie jak w roku 2019. Realizacja strategii „Siła Polskiego Żubra” doprowadziła również do najszybszego od dekady wzrostu dochodów komercyjnych oraz do rozwoju technologicznego