Sony Music opuszcza Rosję z powodu wojny na Ukrainie

Sony Music opuszcza Rosję z powodu wojny na Ukrainie

Dodano: 
Flaga Rosji, zdjęcie ilustracyjne
Flaga Rosji, zdjęcie ilustracyjne Źródło: PAP / ANDREJ CUKIC
Wytwórnia Sony Music opuściła Rosję, wycofując z tego kraju cały swój biznes i wszystkich muzyków. Powodem jest wojna na Ukrainie.

"Ponieważ wojna nadal ma niszczycielski wpływ humanitarny na Ukrainę, a sankcje wobec Rosji wciąż rosną, to nie możemy dłużej utrzymywać obecności w Rosji" – poinformowała w oświadczeniu Sony Group Corporation, która jest odpowiedzialna za Sony Music.

Agencja Reuters nie ujawniła szczegółów transakcji. Zaznaczono jednak, że biznes muzyczny zawiesił działalność na terytorium państwowym Federacji Rosyjskiej tuż po inwazji militarnej na Ukrainę, która rozpoczęła się 24 lutego tego roku.

Biznes zamyka się na Rosję

Od kilku miesięcy kolejne koncerny globalne zapowiadają, że wycofują się z działalności biznesowej na terenie Federacji Rosyjskiej. Pod koniec czerwca tego roku taką decyzję zakomunikowała IKEA, czyli szwedzki gigant meblowy. Przedsiębiorstwo zaczęło szukać nabywców czterech swoich fabryk, zredukowało zatrudnienie oraz ogłosiło zamknięcie dwóch biur – w Moskwie i w białoruskim Mińsku. IKEA posiadała w Rosji 26 sklepów i pracowni, które były rozmieszczone w 12 miastach w tym kraju.

Co ciekawe, IKEA była jednym z największych zagranicznych pracodawców w Federacji Rosyjskiej od rozpoczęcia swojej działalności, czyli od 2000 roku. Według doniesień medialnych, w ciągu kilku miesięcy firma zaplanowała zwolnienie nawet 15 tys. osób. W związku z zakończeniem działalności, w Moskwie i Sankt Petersburgu od 27 czerwca do 1 lipca br. odbywała się wyprzedaż internetowa towarów dla pracowników, aby pozbyć się rzeczy z magazynów.

Proces nacjonalizacji

Na początku marca tego roku – w pierwszych tygodniach po rozpoczęciu rosyjskiej inwazji militarnej na Ukrainę – organizacja w Rosji miała stworzyć listę firm, których mienie można znacjonalizować. Wymieniono prawie 60 zagranicznych podmiotów.

Spis przygotowała Publiczna Inicjatywa Konsumencka. Nazwy przedsiębiorstw, których dobra rzekomo nadają się do nacjonalizacji, przekazano do rosyjskiego rządu i prokuratury. Na liście znalazły się m.in.: Volkswagen, Apple, IKEA, Microsoft, Shell, McDonald’s, Porsche, Toyota oraz H&M.

Czytaj też:
Jaka przyszłość czeka Rosję i Putina? Ekspert tłumaczy
Czytaj też:
Amerykańscy eksperci: Dlatego wojna potrwa do 2023 r.

Źródło: Reuters
Czytaj także