Badanie: Ilu Polaków ma problem z bieżącymi zobowiązaniami?

Badanie: Ilu Polaków ma problem z bieżącymi zobowiązaniami?

Dodano: 
Portfel. Zdjęcie ilustracyjne
Portfel. Zdjęcie ilustracyjne Źródło:Obraz Andrew Khoroshavin z Pixabay
Problemem 30 proc. Polaków jest brak pieniędzy na bieżące zobowiązania i podstawowe wydatki.

Dane wynikają z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, na które w piątek powołał się portal ISBnews.

Jednocześnie 56 proc. respondentów obawia się, że w najbliższych miesiącach pojawią się lub pogłębią ich kłopoty finansowe.

Trudności finansowe

O trudnościach finansowych, wynikających m.in. z wysokiej inflacji, częściej mówią kobiety (34 proc.) niż mężczyźni (26 proc.) oraz osoby w wieku 25-44 lat (36 proc.) niż pozostali (około 27 proc.). Obawy o problemy w przyszłości także deklarują częściej panie (62 proc.) niż panowie (50 proc.). – Z pewnością sytuacja nieobserwowanego od lat gwałtownego wzrostu cen jest niekomfortowa i rodzi ryzyko, że przytłoczeni wydatkami konsumenci nie tylko zrezygnują z ekstrawagancji czy rozrywek, ale po prostu nie dadzą też rady regulować bieżących zobowiązań – powiedział prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak, cytowany przez ISBnews.

Najchętniej na później odkładana jest opłata za telewizję. Wskazało ją trzech na dziesięciu ankietowanych. Następna w kolejności jest faktura za telefon i internet (23 proc.). Co piąty ankietowany w razie trudności finansowych rozważy rezygnację z płacenia ubezpieczeń oraz regulowania kar za jazdę bez biletu czy mandatów. Bieżące domowe rachunki za media, gaz oraz prąd znalazły się na dalszych pozycjach wydatków, które mogłyby poczekać w razie kłopotów z płynnością finansową. Wskazało je 15 proc. ankietowanych, tak samo jak opłaty czynszowe. – W Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor jest prawie 278 tys. osób, które mają ponad 1,2 mld złotych zaległych zobowiązań za niepłacone rachunki. W sytuacji, gdy będą chcieli zaciągnąć kolejne zobowiązanie, mogą mieć problem, bo firmy przed podpisaniem umowy zwykle prześwietlają klientów. Tylko od początku tego roku pobranych zostało z BIG InfoMonitor ponad 7,7 mln raportów o konsumentach i aż 17,7 mln w całym ubiegłym roku – stwierdził Sławomir Grzelczak.

Czytaj też:
Analitycy: Ceny paliw w długi weekend nadal będą rosnąć

Źródło: ISBnews
Czytaj także