Najlepiej czarnopiątkowe okazje oceniają najmłodsi respondenci – wśród osób w wieku 18-24 lata 36,3 proc. uważa listopadowe przeceny za atrakcyjniejsze niż inne promocje w trakcie roku.
– Black Friday to dla wielu osób okazja do upolowania już wcześniej upatrzonych produktów, ale za mniejsze pieniądze. Na pewno przygotowanie listy rzeczy, które planujemy kupić po okazyjnych cenach, może nam pomóc w utrzymaniu czarnopiątkowych wydatków w ryzach. Dzięki temu łatwiej nam będzie ograniczyć się do naprawdę potrzebnych produktów i nie ulegać promocjom na zbędne gadżety – mówi rzeczniczka Provident Polska Karolina Łuczak.
Jak Polacy podchodzą do Black Friday?
Aż 36 proc. respondentów deklaruje, że w Black Friday kupuje jedynie upatrzone rzeczy. Co ciekawe, dyscyplina w tej kwestii to zdecydowanie domena badanych poniżej 35. roku życia. Około 47 proc. z nich twierdzi, że ogranicza się do kupna tylko wybranych wcześniej produktów.
Co piąty ankietowany przyznaje, że czasami żałuje zakupów zrobionych w ostatni piątek listopada, a około 5 proc. podało, że zdarza im się to często lub za każdym razem.
Jednak Polacy niechętnie zwracają przedmioty upolowane podczas promocji w Czarny Piątek. 41,8 proc. badanych twierdzi, że nigdy nie oddało produktów zakupionych w Black Friday. Co piątemu badanemu zdarza się to rzadko, a 11,5 proc. czasami. Natomiast 5 proc. zadeklarowało, że zazwyczaj nie są zadowoleni z promocyjnych zakupów i dokonuje zwrotów często lub nawet zawsze.
Warto zrobić listę zakupów
– Do listopadowych promocji należy podejść w sposób przemyślany i odpowiedzialny – w końcu skorzystanie z okazyjnych cen ma nam pomóc w oszczędzeniu pieniędzy, a nie dodatkowo obciążyć nasz budżet. Podstawą jest oczywiście lista zakupów, warto także założyć sobie konkretny budżet, jaki możemy przeznaczyć na ten cel i się go trzymać – podkreśla rzeczniczka Providenta.
– Wtedy możemy pozwolić sobie na zakup jakiejś niezaplanowanej wcześniej rzeczy, ale w granicach kwoty, która nie obciąży nadmiernie naszego portfela. Niestety, ten środek ostrożności nie zawsze pomaga nam ustrzec się przed niechcianymi wydatkami. 11,5 proc. respondentów przyznaje, że często lub zawsze przekracza założoną wcześniej kwotę, a 22,1 proc. mówi, że zdarza się to im czasami – podkreśla Karolina Łuczak.
Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze zrozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1002 dorosłych Polaków, w listopadzie 2024 r.
Czytaj też:
Rewolucja w sklepach przesunięta. Sejm tak zdecydował