EkonomiaRekordowe wyniki PZU

Rekordowe wyniki PZU

Materiał partnera
Paweł Surówka, prezes PZU SA
Paweł Surówka, prezes PZU SA / Źródło: Wieczorna Gala PZU Organizowana w BUW-ie
Dodano
To był wyjątkowy rok dla Grupy PZU . Zanotowała wysoką sprzedaż i zysk, poprawiła rentowność i wciąż stawia na innowacje

W środę 13 marca przedstawiciele Grupy PZU ogłosili na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie wyniki finansowe za IV kw. ub.r. i cały 2018 r. Dla największego w Polsce ubezpieczyciela był to czas pod wieloma względami rekordowy. Grupa zanotowała najwyższy od pięciu lat roczny zysk netto w kwocie 5,4 mld zł (w 2017 r. wyniósł 4,2 mld zł), przychody ze sprzedaży (czyli tzw. składka przypisana brutto) w wysokości 23,5 mld zł (22,8 mld zł w 2017 r.) i rentowność na poziomie 22 proc. – „Sprzedażowo rok 2018 był najlepszym rokiem w historii PZU. Natomiast wskaźnik rentowności już teraz osiągnął poziom, który obiecaliśmy inwestorom dopiero 2020 r”. – mówił na konferencji prasowej Paweł Surówka, prezes PZU SA. Podkreślił przy tym, że PZU jest jedną z najbardziej stabilnych spółek nie tylko w Polsce, lecz także w Europie.

Dynamiczny rozwój PZU Zdrowie

Roman Pałac, prezes PZU Życie, tak podsumował segment ubezpieczeń na życie i zdrowotny.

„Dla ubezpieczeń na życie rok 2018 był trudniejszy niż dla ubezpieczeń majątkowych, ale i tak poradziliśmy sobie bardzo dobrze. Nasza rentowność była blisko dwukrotnie wyższa niż u innych graczy w tym segmencie. Najszybciej rośnie nasz biznes zdrowotny, który dynamicznie rozwijamy” – opowiadał. Na potwierdzenie przytoczył liczby, z których wynika, że już ponad 2,3 mln klientów korzysta z produktów zdrowotnych PZU, a to o 50 proc. więcej niż rok wcześniej. W 2018 r. przychody z segmentu zdrowotnego wyniosły 575 mln zł. Roman Pałac zwrócił też uwagę, że na poprawę wyników przełożyła się rozpoczęta w 2018 r. współpraca z Alior Bankiem i Bankiem Pekao, które wprowadziły do swojej oferty produkty ubezpieczeniowe. Z kolei Tomasz Kulik, dyrektor finansowy Grupy PZU, mówił m.in. o poprawie wskaźnika kosztów, który w ub.r. wyniósł 6,6 proc. – „Koszty administracyjne na poziomie grupy co prawda wzrosły, ale był to wynik konsolidacji Banku Pekao. Wyłączając działalność bankową, koszty grupy spadły o 1 proc. rok do roku” – wyjaśnił Kulik.

#nowePZU przynosi efekty

Konferencja wynikowa PZU poprzedziła inne ważne dla Grupy PZU wydarzenie, jakim było uroczyste podsumowanie dotychczasowych efektów strategii na lata 2017–2020 r., nazywanej #nowePZU.

„#nowePZU to połączenie dziedzictwa jednej z najstarszych polskich spółek z kreatywnością i innowacyjnością, jakie dają nowe technologie. I chyba nie ma lepszego miejsca, które symbolizowałoby połączenie zgromadzonej przez wieki wiedzy z energią młodego pokolenia, jak Biblioteka UW” – mówił do zgromadzonych w bibliotecznej auli gości prezes Surówka.

Na gali w BUW członkowie zarządu PZU zaprezentowali wdrożone w 2018 r. rozwiązania i programy, które są elementem strategii #nowePZU. Były to m.in.: platforma inPZU, która umożliwia inwestowanie w fundusze indeksowe z oferty TFI PZU. Platforma jest dostępna dla klientów całą dobę na dowolnym urządzeniu mobilnym. Od 2018 r. z oferty inPZU mogą korzystać klienci indywidualni, a od marca tego także instytucjonalni. Z kolei projekt PZU GO pomaga chronić ludzkie życie zagrożone w momencie wypadku komunikacyjnego. Jak to działa? Klient PZU otrzymuje niewielkie urządzenie typu Bacon, które przykleja na szybie samochodu. Do tego instaluje aplikację mobilną. Pozwala to wychwycić niebezpieczną sytuację na drodze, by w razie wypadku wezwać automatycznie pomoc drogową lub służby ratunkowe. Od grudnia urządzenie dostępne jest dla klientów.

Natomiast wśród celów strategicznych PZU oraz zrealizowanych projektów znalazły się: lepsze wykorzystanie danych, wzrost cross-sellu (współpraca z Pekao SA i Alior Bank oraz rozwój PZU Zdrowie dzięki nowym produktom ubezpieczeniowo- zdrowotnym, a także serwis inwestycyjny inPZU), cyfryzacja procesów (platforma do zgłaszania szkód: zgłoszenie.pzu.pl) i dodatkowe interakcje z klientem platformy, jak np. moje.pzu.pl, dzięki której można w łatwy sposób ubezpieczyć nieruchomość, samochód, a także wykupić polisę turystyczną lub sprawdzić status innych umów zawartych w PZU.

W kwietniu 2018 r. zarząd PZU powołał też projekt „Prosty język”, który polega na upraszczaniu komunikacji z klientem, co wpisuje się w strategię zakładającą klienta w centrum uwagi, proste produkty i prostą komunikację. Grupa PZU rozwija też partnerstwa strategiczne z największymi przedsiębiorstwami w Polsce, takimi jak: Allegro, PGNiG czy PLL LOT w zakresie sprzedaży i dystrybucji produktów ubezpieczeniowych.

„Partnerstwa strategiczne to istotny element strategii Grupy PZU. Kierujemy naszą ofertę w ramach zawartych partnerstw zarówno do klientów indywidualnych, jak i przedsiębiorstw. Chcemy oferować im jak najszerszy wachlarz usług charakteryzujących się wysoką jakością, które będą pomocne w codziennym życiu w każdej możliwej sytuacji” – powiedziała Małgorzata Sadurska, członek zarządu PZU.

Przejęcia i nowe wyzwania

Okazją do ogłoszenia przełomowych dla rozwoju Grupy wydarzeń. I tak: Roman Pałac, prezes PZU Życie, poinformował o sfinalizowaniu przejęcia 100 proc. udziałów w spółce Falck Centra Medyczne oraz spółce NZOZ Starówka. Dzięki temu liczba placówek medycznych należących do PZU Zdrowie już wkrótce zwiększy się z 65 do 97. Przejęte centra medyczne zlokalizowane są w 14 miastach w całej Polsce, łącznie pracuje w nich ponad 1,1 tys. osób.

Natomiast Paweł Surówka ogłosił, że PZU SA i Goldman Sachs Asset Management (GSAM) podpisały list intencyjny dotyczący współpracy w zakresie zarządzania aktywami. GSAM wesprze tym samym PZU w dążeniu do osiąganiu jak najlepszych stóp zwrotu z aktywów, a PZU będzie dążyć do udostępnienia swoim klientom produktów zarządzanych (lub współzarządzanych przez GSAM) w swojej sieci dystrybucji (w tym także poprzez platformęinpzu.pl). Współpraca zakłada też stworzenie funduszu na region Europy Środkowo- -Wschodniej, zarządzanego przez PZU i udostępnienie go na globalnej platformie dystrybucyjnej GSAM.

„Te wyniki i projekty plasują nas w absolutnej czołówce światowej naszego sektora, zarówno jeśli chodzi o rentowność, stabilność, jak i innowacyjność. Wkraczamy w nowy rok 2019 przekonani, że jako największa polska grupa finansowa pracujemy nad rozwiązaniami, które będą wiodące na całym świecie i myślimy coraz ufniej o naszej pozycji międzynarodowej. Jestem przekonany, że współpraca Goldman Sachs uczyni z PZU najbardziej rozpoznawalną spółkę inwestycyjną z tej części Europy. To jest nowe PZU i w ten sposób krok po kroku staniemy się firmą realnie globalną” – podsumował #nowePZU Paweł Surówka


Moje.pzu.pl, czyli wszystko w jednym miejscu

PZU uruchomiło samoobsługowy portal moje.pzu.pl. To jedyna tak kompleksowa platforma obsługowa na rynku ubezpieczeniowym w Polsce, dzięki której można w łatwy sposób ubezpieczyć nieruchomość, samochód, a także wykupić polisę turystyczną czy sprawdzić status pozostałych umów zawartych w PZU. W portalu klienci mogą zarówno umówić wizytę lekarską w ramach opieki medycznej oferowanej przez PZU Zdrowie, jak i zakupić jednostki w funduszach inwestycyjnych dostępnych w TFI PZU oraz skorzystać z tzw. symptom checkera, który pozwala na diagnozę stanu zdrowia on-line. PZU pracuje na kolejnymi rozwiązaniami m.in. wspólnie z Ministerstwem Zdrowia nad wykorzystaniem platformy moje.pzu.pl do bezpiecznego przechowywania wszelkich danych medycznych klientów.


Pomoc To Moc Od 2018 r.

PZU prowadzi akcję „Pomoc To Moc”, która jest ogólnopolskim programem wspierającym lokalne społeczności. Dzięki niemu każdy może zainicjować ważną zmianę w swoim najbliższym otoczeniu. Jak do tej pory do programu zgłoszonych zostało 635 wniosków, z których prawie 100 uzyskało wsparcie finansowe od PZU o łącznej wartości 3,5 mln zł. W ciągu roku od uruchomienia programu skorzystało z niego już ok. 200 tys. osób. Partnerami akcji jest ponad 70 organizacji pozarządowych

Czytaj także