Koronawirus. Rezygnacja i odwołanie wycieczki – co robić?

Koronawirus. Rezygnacja i odwołanie wycieczki – co robić?

Dodano: 
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneŹródło:PAP / Wojciech Olkuśnik
Poniżej przedstawione są odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania w związku z odwoływaniem wycieczek z uwagi na zagrożenie koronawirusem.

Jak zrezygnować z wycieczki z powodu koronawirusa?

Jeśli umowa o udział w imprezie turystycznej nie została rozwiązana przez organizatora, to jako podróżny, masz prawo odstąpić od tej umowy, powołując się na klauzulę nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności. Istotne jest, aby oświadczenie o odstąpieniu od umowy było zgłoszone organizatorowi przed rozpoczęciem imprezy turystycznej. Przed sporządzeniem oświadczenia, warto rozważyć, czy odstąpienie od umowy jest najbardziej korzystnym rozwiązaniem w danej sytuacji. Oświadczenie musi być sporządzone w odpowiedniej formie i powinno zawierać merytorycznie poprawną argumentację. Dzięki temu będziemy mieli pewność, że odniesie ono pożądane skutki prawne.

Organizator odwołał moją wycieczkę, czy muszę zgadzać się na zmianę na inny termin?

Z dniem 13 marca 2020 r. wstrzymany został w Polsce międzynarodowy ruch lotniczy. Wiąże się to z istotnymi konsekwencjami dla osób, które wykupiły wycieczki w biurach podróży. Biura podróży masowo anulują wycieczki. Niejednokrotnie podróżnym oferowane są wycieczki w innym terminie. Jako podróżny nie masz obowiązku skorzystania z takiej oferty. Natomiast organizator ma obowiązek dokonać zwrotu podróżnemu wpłat dokonanych z tytułu imprezy turystycznej.

Czy muszę zgłosić organizatorowi chęć otrzymania zwrotu?

Zgodnie z ustawą o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, organizator, rozwiązując umowę o udział w imprezie turystycznej, powinien dokonać zwrotu podróżnemu wpłat dokonanych z tytułu imprezy turystycznej. Tym samym zwrot wpłaty za wycieczkę powinien zostać dokonany bez dodatkowego wezwania ze strony podróżnego. Jeśli jednak interesuje nas tylko zwrot poniesionych kosztów, to warto zawczasu zgłosić operatorowi, że nie jesteśmy zainteresowani zamianą wycieczki na inny termin.

Jaki jest czas na otrzymanie zwrotu?

W przypadku rozwiązania umowy o imprezę turystyczną i anulowania wycieczki, organizator turystyki dokonuje zwrotu poniesionych opłat i wpłat dokonanych z tytułu wycieczki w terminie 14 dni od dnia rozwiązania umowy o udział w imprezie turystycznej. W przypadku nieotrzymania zwrotu w tym terminie, rozważać można skierowanie sprawy do sądu.

Czy mogę domagać się zadośćuczynienia albo odszkodowania w związku z anulowaniem wycieczki?

W tej kwestii, sytuacja wygląda tak samo zarówno w przypadku rozwiązania umowy przez operatora, jak i w przypadku odstąpienia od umowy przez podróżnego z powodu nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności. Podróżny może żądać wyłącznie zwrotu faktycznie uiszczonych wpłat dokonanych z tytułu imprezy turystycznej, bez dodatkowego odszkodowania lub zadośćuczynienia w tym zakresie.

Dawid Suszyński
adwokat

Autor artykułu jest adwokatem, prowadzi kancelarię zajmującym się sprawami z zakresu praw konsumenta. Treść artykułu opublikowana została na stronie:adwokat.suszynski.com.pl

Źródło: adwokat.suszynski.com.pl
Czytaj także