Jak wskazuje raport za 2016 roku, dynamicznie rośnie liczba Polaków gotowych zapłacić więcej za produkty z firm rodzinnych niż za ich odpowiedniki wytworzone w firmach o nie-rodzinnym charakterze.
W badaniach przeprowadzonych na zlecenie Fundacji Firmy Rodzinne w sierpniu 2016 roku taką deklarację złożyło 43 proc. badanych. To o ponad 7 pkt. proc. więcej niż w zeszłym roku i 30 pkt. proc. więcej niż dwa lata temu.
Jednak nie wszyscy z nich mogą dokonywać świadomie takich zakupów, gdyż grupa osób, które widziały kiedykolwiek oznaczenia wskazujące na rodzinny charakter firmy, jest wyraźnie mniejsza od grona chętnych do wyższej zapłaty – to 33,8 proc. respondentów.
Pozytywny jest fakt, że ta luka szybko się zamyka (w 2015 roku oznaczenia widziało 21 proc. Polaków, a w 2014 – zaledwie 9 proc.).
Z zadowoleniem należy odnotować coraz bliższe rzeczywistości skojarzenia związane z rodzinnymi przedsiębiorstwami. W przymiotnikach, którymi badani opisują takie firmy, prawie dwukrotnie zmniejszyła się liczba osób, które mówią, że to małe firmy. Podobnie należy odnieść się do „awansu” uczciwości w rankingu cech właścicieli firm rodzinnych. Już 42,6 proc. badanych wskazuje, że uczciwość to trzecia najważniejsza cecha tej grupy przedsiębiorców.