Poseł Liroy-Marzec dopytuje co dalej z Jedwabnym Szlakiem. Złożył interpelację do ministerstwa

Poseł Liroy-Marzec dopytuje co dalej z Jedwabnym Szlakiem. Złożył interpelację do ministerstwa

Piotr Liroy-Marzec, Kukiz'15
Piotr Liroy-Marzec, Kukiz'15 / Źródło: PAP / Marcin Obara
Dodano 34
Poseł Piotr Liroy-Marzec z klubu Kukiz’15 skierował do Ministerstwa Rozwoju interpelację w sprawie nowego „Jedwabnego Szlaku”. Zarzuca w niej szefowi MON „brak zrozumienia realiów geopolitycznych” i dopytuje ministra Mateusza Morawieckiego, czy polski rząd jest zainteresowany udziałem w koncepcji nowego „Jedwabnego Szlaku”.

W swym zapytaniu do Ministerstwa Rozwoju, wiceprzewodniczący parlamentarnego zespołu bilateralnego Polska-Chiny przytacza ważne fakty związane z potencjalnym rozwojem idei nowego „Jedwabnego Szlaku”.

"Agencja Mienia Wojskowego odwołała przetarg na sprzedaż kluczowej dla budowy terminala transportowego działki przy ulicy Pryncypalnej w Łodzi. Hub transportowy miał być kluczowym elementem nowego Jedwabnego Szlaku. W 2016 roku z Chin do Łodzi przyjechało 400 pociągów towarowych. Strona chińska deklarowała, że w obecnym roku będzie to tysiąc pociągów, z czego 800 już zakontraktowano. Przedmiotową działkę planowała kupić polsko-chińska spółka, w której jednym z podmiotów jest firma Hatrans, od trzech lat realizująca połączenie kolejowe z chińskim Chengdu. Podróż trwa zaledwie dwa tygodnie, jest opcją bardziej opłacalną niż trwający znacznie dłużej transport drogą morską. Przy Pryncypalnej miałby powstać terminal kontenerowy. To w nim miałyby być rozładowywane pociągi, przyjeżdżające z Chin tak zwanym "Jedwabnym Szlakiem". – pisze Liroy-Marzec, który kończy swoją interpelację pytaniem: „Czy obecne władze są zainteresowane udziałem Polski w nowym Jedwabnym Szlaku?”

W swej interpelacji poselskiej poseł klubu Kukiz’15 zarzuca także ministrowi obrony narodowej brak zrozumienia realiów geopolitycznych. „Niedawna wypowiedź ministra obrony narodowej sugerująca, że projekt ten ma być narzędziem rosyjskiej i chińskiej ekspansji i sytuujący go w opozycji do obecności amerykańskiej na kontynencie europejskim świadczy o całkowitym braku zrozumienia realiów geopolitycznych. (…) Nie chciałbym także, w poczuciu odpowiedzialności za wizerunek naszego kraju, dywagować na temat szkodliwości tego typu nieprzemyślanych wypowiedzi.” – czytamy w interpelacji. Liroy-Marzec zaznacza, że jego intencją nie jest również wyciąganie pochopnych wniosków dotyczących politycznej ceny w sferze suwerenności, stacjonowania w Polsce symbolicznych sił USA.

/ Źródło: DoRzeczy.pl

Czytaj także

 34
  • Triphopblackmetalreggae IP
    Kocham pana, panie Piotrku!
    Dodaj odpowiedź 1 1
      Odpowiedzi: 0
    • Tychik IP
      Cytat z innego źródła:
      "Chiny są bez wątpienia bardzo atrakcyjnym rynkiem dla biznesu. W Państwie Środka żyje ponad 1,3 miliarda ludzi, którzy na skutek dynamicznego wzrostu gospodarczego kraju szybko się bogacą. Ponadto od niedawna Pekin kładzie większy nacisk na rozwój jakościowy, a nie ilościowy. Dotychczasowe silniki napędzające chińską gospodarkę, czyli eksport i inwestycje, mają być stopniowo zastępowane przez konsumpcję wewnętrzną i usługi. Również nieprzebrane zasoby taniej siły roboczej są już melodią przeszłości. Obecnie dochody obywateli rosną w tempie blisko 10% rocznie."

      Musimy zrozumieć że czasy się zmieniają,również w gospodarce i Chiny w przyszłości mogą się stać atrakcyjnym partnerem handlowym!? Szkoda chyba żebyśmy przegapili ,czy z góry wykluczyli się z takich i podobnych rysujących się perspektyw?
      Co do dzisiejszego deficytu to musimy z tym walczyć wszelkimi możliwymi środkami, (umowami, cłami )!
      Nie zamykajmy ŻADNYCH drzwi, tylko starajmy się rozsądnie rozgrywać !
      Dodaj odpowiedź 4 0
        Odpowiedzi: 0
      • podziekować Macierowiczowi IP
        trzeba podziękować Macierewiczowi. To on blokuje temat a jego poglądy na temat jedwabnego szlaku sa znane od dawna. już wcześnie w wywiadzie mówił ze jedwabny szlak ma służyć likwidacji Polski jako niepodległego podmiotu. Idąc tym tokiem wszystkie montownie samochodów, i te obecne którymi się tak chwali rząd oraz wszystkie zagraniczne inwestycji w Polsce tez służy temu celowi. Wiedzieć wszędzie spisek też trzeba potrafić. Brawo!
        Dodaj odpowiedź 4 2
          Odpowiedzi: 0
        • bkb2k IP
          Spokojnie spokojnie naparzone chłopaki....Chińczycy nie mają wyjścia i muszą przeprowadzić Jedwabny Szlak przez Polskę....Przy okazji negocjacji okazuje się że Chińczycy przyzwyczajeni do bezwzględnego i brutalnego traktowania krajów i narodów w których inwestują kasę trochę się zapędzili bo Europa pomyliła się im z Afryką gdzie robią co chcą.... Plusem jest to że Covec po spapraniu poprzedniej roboty wypłacił Polsce odszkodowanie i odsetki.... Polska nie jest już Bangladeszem i mamy czy nawet musimy wymagać odpowiednich warunków inwestycji w naszym kraju żeby móc w przyszłości rywalizować z Niemcami i Rosją które czyhają na naszą niezależność gospodarczą. Chińczycy nieopatrznie chyba w ostatnich miesiącach zablokowali swoimi działaniami ważny interes Polski na rynku Czeskim mającym dać naszym firmom właśnie możliwość dystrybucji towarów z Jedwabnego Szlaku na Europę. Z Chińczykami trzeba rozmawiać ale muszą się też oni uczyć warunków jakie panują w Europie. Chiny nigdy nie zagrożą USA dominacji w Świecie.... Zanim Azja stanie się centrum Świata z poszanowaniem jednostki czy praw człowieka w Wiśle upłynie jeszcze dużo wody. JS to raczej polityczna rozgrywka która ma dać Chinom więcej możliwości gospodarczych...Dzisiaj nikt o zdrowych zmysłach nie położy na szali współpracy wolnych krajów Zachodnich na rzecz jakiejś bliżej nie określonej kolaboracji z Chinami nie przestrzegających nawet podstawowych zasad i praw człowieka...
          Dodaj odpowiedź 8 9
            Odpowiedzi: 3
          • a Duda tak pięnie mowił o Chinach IP
            a nie tak dawno Prezydent Duda podczas wizyty w Suzhou z chińskim premierem Li Keqiangiem wyraził nadzieję, że Polska stanie się podstawowym partnerem Chin w Europie w ramach chińskiego projektu „Jednego Pasa i Jednego Szlaku”, czyli sieci korytarzy transportowych łączących Kraj Środka z UE. W tym rządzie nie wie lewa ręka co czyni prawa tu nawet głowa nie wie co się dzieje . Ale z pewności to i tak będzie wina Tuska.
            Dodaj odpowiedź 4 10
              Odpowiedzi: 0

            Czytaj także