• Piotr GociekAutor:Piotr Gociek

Samuraj Ripley

Dodano: 
Alain Delon w filmie "Co za radość żyć"
Alain Delon w filmie "Co za radość żyć" Źródło: Wikimedia Commons
"To był cud – mówił o swojej karierze aktora. – Nic w moim życiu mnie do tego nie predysponowało". Stał się ikoną francuskiego kina. Zmarł Alain Delon

Bywało, że rekordowe wpływy częściej przynosiły filmy z Jeanem-Paulem Belmondo. Jean Gabin częściej wygrywał w plebiscytach popularności wśród francuskich widzów. Ale Alain Delon przebija ich obu, bo jako jedyny stał się symbolem. Czego? Na przykład ideałem mężczyzny lat 60. – co wydarzyło się zdecydowanie wbrew kontrkulturowym prądom epoki, które odrzucały już tradycyjnych macho. Symbolem indywidualizmu – wystarczy wspomnieć postacie, które kreował w filmach Jeana-Pierre’a Melville’a, ludzi osobnych, samotników skazanych na tragiczny los. Symbolem najlepszych czasów kina francuskiego. Symbolem kinowej charyzmy, której najlepszym przykładem była magnetyzująca rola Toma Ripleya u René Clémenta w "W pełnym słońcu" (wyśmienita ekranizacja powieści Patricii Highsmith). Dla mnie najbardziej zachwycający występ Delona na dużym ekranie.


Zostań współwłaścicielem Do Rzeczy S.A.
Wolność słowa ma wartość – także giełdową!
Czas na inwestycję mija 31 maja – kup akcje już dziś.
Szczegóły: platforma.dminc.pl


Pozostało 91% tekstu

Ten i wiele innych artykułów możecie Państwo przeczytać już teraz.

Zapraszamy do wypróbowania DO RZECZY+ w promocji lub do skorzystania z ofert specjalnych z prezentami

Otrzymacie Państwo: wydania tygodnika „Do Rzeczy”, miesięcznika „Historia Do Rzeczy”, dodatkowe artykuły i programy naszych publicystów: Pawła Lisickiego, Rafała A. Ziemkiewicza, Wojciecha Cejrowskiego.

Czytając wspieracie Państwo naszą pracę. Dziękujemy!

Dostęp aktywowany? Zaloguj się

NOWE ARTYKUŁY W „DO RZECZY+”

Artykuł został opublikowany w 35/2024 wydaniu tygodnika Do Rzeczy.

Czytaj także