"Ten przebieg linii kolejowej został uznany przez mieszkańców za najbardziej preferowany. Charakteryzuje go m.in. powstanie dwunastu nowych punktów obsługi podróżnych oraz wykorzystanie istniejącej linii kolejowej na odcinku Ostrołęka – Śniadowo – Łomża" – czytamy w komunikacie opublikowanym w czwartek.
Co dalej z CPK?
Wybór wariantu inwestorskiego dla odcinka o długości ok. 152 kilometrów to efekt wielomiesięcznych prac prowadzonych w ramach studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Wariant W14 charakteryzuje się najmniejszą liczbą nieruchomości zabudowanych niezbędnych do pozyskania w celu realizacji inwestycji. W każdym z badanych w analizie wielokryterialnej modeli: rozwojowym, technicznym i ekologicznym, ten przebieg linii kolejowej uzyskał najwyższe oceny. Oznacza to również najmniejszą liczbę ingerencji w obszary cenne środowiskowo, podano także.
Na linii nr 29 prędkość projektowa wynosi do 250 km/h dla ruchu pasażerskiego i 120 km/h dla ruchu towarowego. Oznacza to możliwość skrócenia czasów przejazdu (na przykład przejazd na trasie Ostrołęka – Łomża po realizacji prac określonych w STEŚ zajmie ok. 18 minut, a przejazd na trasie z CPK do Giżycka ok. 2:20 godz.).
W ramach prac nad studium przeprowadzono liczne spotkania informacyjno-konsultacyjne z mieszkańcami i przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego, podczas których każdy mógł wyrazić swoją opinię na temat poszczególnych wariantów, m.in. za pomocą ankiet. Zgodnie z ich wynikami najbardziej preferowany był wariant W14.
Wybrany wariant inwestorski zostanie włączony w projekt Zintegrowanej Sieci Kolejowej, w ramach której wykonana zostanie ewaluacja układu dalekobieżnej sieci kolejowej, podał resort.
Czytaj też:
Czarnik: W sprawie CPK nie wiemy, na czym stoimyCzytaj też:
CPK będzie opóźnione o cztery lata. Lasek: To ambitny plan