PIE: Spadek sprzedaży detalicznej w lutym płytszy niż w styczniu

PIE: Spadek sprzedaży detalicznej w lutym płytszy niż w styczniu

Dodano: 
Zakupy, sklep spożywczy
Zakupy, sklep spożywczy Źródło: pixabay.com/stevepb/CC0 Public Domain
Spadek sprzedaży detalicznej w lutym był płytszy niż w styczniu - napisał ekspert Polskiego Instytutu Ekonomicznego Jakub Rybacki, komentując dane GUS.

Jego zdaniem, mimo rozszerzenia restrykcji, wyniki sektora handlowego w marcu będą wyższe niż rok temu.

Nowe dane Głównego Urzędu Statystycznego

Jak podał w piątek GUS, sprzedaż detaliczna w cenach stałych w lutym 2021 r. była niższa niż przed rokiem o 3,1 proc. (wobec wzrostu o 7,3 proc. w lutym 2020 r.). W porównaniu ze styczniem 2021 r. miał miejsce wzrost sprzedaży detalicznej o 3,5 proc. W okresie styczeń-luty 2021 r. sprzedaż zmalała r/r o 4,9 proc. (wobec wzrostu o 5,6 proc. w 2020 r.).

Według Rybackiego, luty przyniósł poprawę sprzedaży detalicznej, a w marcu handel zanotuje wzrost. Jednak - jak zaznaczył - punktem odniesienia będą słabe wyniki z początku pandemii.

Ekspert napisał, że wynik sprzedaży detalicznej w lutym jest zbieżny z rynkowymi prognozami (-2,7 proc.) i stanowi wyraźną poprawę względem stycznia, gdzie spadek sięgnął 6 proc. r/r. Wzrost sprzedaży nastąpił w przypadku odzieży, sprzętu RTV, AGD oraz samochodów. Niższa była natomiast sprzedaż paliw i dóbr nietrwałych.

"Pomimo rozszerzenia restrykcji w całym kraju wyniki sektora handlowego w marcu będą wyższe niż rok temu. Bieżąca skala obostrzeń jest mniej dotkliwa niż rozwiązania wprowadzone na początku pandemii, co obrazują chociażby dane o mobilności Google" - napisał.

Konsumenci zmieniają nawyki

Przypomniał, że rok temu znacznie bardziej ograniczono liczbę osób, które mogą przebywać w obiekcie, całkowicie bądź częściowo zamknięte były też np. sklepy meblowe czy markety budowlane. Również sami konsumenci przez rok zmienili swoje nawyki – obecnie częściej korzystają z e-commerce.

Zdaniem eksperta, trzecia fala zakażeń najmocniej osłabi wydatki konsumpcyjne w województwie warmińsko-mazurskim: dotychczas był to region z wysokim wzrostem sprzedaży na tle kraju. "Konsumenci w innych mocno dotkniętych województwach (pomorskie, mazowieckie i lubuskie) już wcześniej ograniczali wydatki – tu skala osłabienia związana bezpośrednio z pandemią najprawdopodobniej będzie mniejsza" - czytamy.







Czytaj też:
Warszawa: "Marsz o wolność". Raniono dwóch policjantów

Źródło: PAP
Czytaj także