Szef rządu odwiedził w poniedziałek dworzec Warszawa Zachodnia, gdzie trwa przebudowa. Morawiecki stwierdził, że to "jeden z największych kolejowych placów budowy w Polsce".
"Ta inwestycja doprowadzi do znaczącej poprawy komfortu podróży mieszkańców, którzy przemieszczają się pomiędzy Warszawą a Łodzią - droga skróci się do 45 minut.Polskie koleje wymagają wyobraźni związanej także z realizacją całościowego, wieloletniego planu gospodarczego. Takim planem jest Polski Ład, a częścią jego wizji jest Centralny Port Komunikacyjny" – napisał Morawiecki na swoim profilu na Facebooku.
"Poważnie podchodzimy do tego wyzwania i zmieniamy powiązania międzyregionalne tak, żeby cała Polska mogła rozwijać się równomiernie. To praca na długie lata, ale wykonujemy ją z myślą nie tylko o tu i teraz, ale również o przyszłych pokoleniach" – oświadczył premier.
CPK ma pierwszą umowę na szybką kolej
W poniedziałek Centralny Port Komunikacyjny (CPK) zawarł kontrakt na prace przygotowawcze do budowy pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości Warszawa–CPK-Łódź. Na tym odcinku pociągi będą jeździły w pierwszym etapie z prędkością do 250 km/h. Harmonogram zakłada, że linia dużych prędkości między Warszawą Zachodnią a Łodzią Fabryczną zostanie uruchomiona równocześnie z Portem Solidarność, czyli w 2027 r.
W dalszej kolejności nowa trasa Warszawa–Łódź zostanie wydłużona. Dzięki temu powstanie szybkie połączenie kolejowe między Warszawą, CPK i Łodzią, a Wrocławiem i Poznaniem.
W ramach trzech etapów kolejowego programu CPK do końca 2034 r. powstanie 1 789 km nowych linii kolejowych, w tym 850 km nowych linii Kolei Dużych Prędkości.
Czytaj też:
Budowa CPK. Polska podpisała porozumienie z Hiszpanią