Z sondażu Instytutu Badań Pollster zleconego przez dziennik wynika, że ze względu na olbrzymią inflację, 59 proc. ankietowanych zrezygnuje w tym roku z wyjazdu urlopowego.
Inflacja a wakacje
W zapytano Polaków, czy "ogólny wzrost cen i kosztów życia zmusiły ich do rezygnacji z wakacyjnego wyjazdu w tym roku".
"Przez drożyznę aż 59 proc. badanych zrezygnuje w tym roku z wyjazdowego urlopu. Mimo olbrzymich kosztów paliwa, zakwaterowania, żywności i atrakcji turystycznych 41 proc. Polaków deklaruje, że i tak wyruszy w podróż" – informuje gazeta.
Wynik badania skomentował ekonomista Marek Zuber. – Paradoksalnie jedynym sposobem na obniżenie cen w miejscowościach turystycznych jest pozostanie w domach – przyznał.
– W tym roku widzimy podwyżkę cen między 15 a 30 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Po pierwsze, przedsiębiorcy chcą nadrobić ciężki okres pandemii. Po drugie, wyższe są koszty otrzymania usług – podsumował Zuber.
Na czym oszczędzamy?
Większość ankietowanych w ogóle nie wprowadziła jeszcze do swoich gospodarstw domowych oszczędności.
Z badań zrealizowanych przez IBRiS na zlecenie Rzeczpospolitej wynika natomiast, że ci, którzy podjęli już działania w tym zakresie, koncentrują się na ograniczeniu wydatków związanych bezpośrednio z paliwem, sprzętami elektronicznymi i planami urlopowymi. Przy obecnym oficjalnym poziomie inflacji – 13, 9 proc., który w odniesieniu do produktów spożywczych jest w rzeczywistości znacznie wyższy, poszukiwania oszczędności nie mogły ominąć żywności.
Czego dotycząc cięcia w domowych budżetach? W pierwszej kolejności paliwa. Oszczędności w obszarze, m.in. poprzez rezygnację z używania samochodu, szuka aż 40 proc. pytanych.
33,6 proc. uczestników badania IBRIS przyznało z kolei, że ograniczyło zakupy elektroniki i sprzętu AGD.
31,2 proc. respondentów IBRiS oznajmiło, że kupuje mniejsze ilości artykułów spożywczych, a ponad 15 proc. wskazało ponadto, że poszukuje oszczędności na produktach niższej jakości.
Redukcję wydatków związanych z urlopem zadeklarowało 30,3 proc. ankietowanych.
Bardzo poszukiwane są promocje. 28 proc. wskazało, że szuka okazji. W tym kontekście chodzi przede wszystkim o żywność i ubrania.
26,3 proc. badanych przyznało, że zamierza ograniczać zużycie energii.
Czytaj też:
Jak mocno drożeje w Polsce żywność?Czytaj też:
Wakacje kredytowe. Co dalej z projektem?