W1821 r. do Londynu przybył pewien rewolucjonista, poeta i miłośnik poezji Dantego. Gabriel Rossetti był biednym uciekinierem za wstrząsanej rewolucjami Italii. Ponad trzy dekady później jego syn Daniel Dante Rossetti wraz z grupą brytyjskich malarzy dokonał rewolucji w estetyce epoki wiktoriańskiej. Prerafaelici odmienili gust elit w malarstwie, poezji, powieści i estetyce wizualnej. Na tę rewolucję estetyczną spory wpływ wywarły artystyczne osobowości z klanu Rossettich. O ich obrazach, poezji i życiu opowiada wystawa, którą po pokazie w londyńskiej Tate Gallery obejrzeć można w Delaware Art Museum w USA.
Prerafaelityzm to nurt w XIX-wiecznym malarstwie brytyjskim, który rzucił wyzwanie dominującemu wcześniej klasycyzmowi. Rosnące w siłę w XVIII w. imperium brytyjskie sięgało po stylistykę Grecji i Rzymu jako odpowiednią dla swoich mocarstwowych ambicji. Lśniące od bieli marmury i sztychy przedstawiające antycznych herosów po wielu dekadach dominacji po prostu się przejadły. I wtedy grupa prerafaelitów, na czele z Danielem Dantem Rossettim, wezwała do odnowienia tradycji malarstwa na styku średniowiecza i renesansu. Doskonale współbrzmiało to z literacką modą na romantyzm i nawrotem do traktowania niezwykle serio wiary chrześcijańskiej.
W odróżnieniu od poprzednich wystaw o prerafaelitach obecna ekspozycja, nazwana „The Rossettis”, skupia się na czterech postaciach z niezwykłej włoskiej rodziny, która zachwyciła Anglików. To najważniejszy z rodu Daniel Dante Gabriel (malarz i poeta), jego siostra Christina (autorka wielu poematów), ich brat William (krytyk sztuki) i wreszcie Elizabeth Siddal – zjawiskowo piękna żona Daniela Dantego.
Podejście Rossettich do sztuki, miłości i stylu życia współcześni im uważali za rewolucyjne. Wystawa pokazywana była jesienią w Londynie, gdzie miałem okazję ją obejrzeć, i teraz wystawiana jest w Ameryce – kraju, na którego malarstwo w XIX w. prerafaelici wywarli bardzo duży wpływ.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Do Rzeczy.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.