Nie ma odwrotu od technologii
Dostęp do sieci i urządzeń to lawina, której nie da się zatrzymać. Badania pokazują, że nawet 20% dzieci już w wieku 1-2 lat ma kontakt z Internetem (TNS 2016). Rodzice szkolnych dzieci przyznają, że ich dziecko może korzystać z Internetu kiedy chce i gdzie chce, a nastolatki wskazują, że są online bez przerwy.
Jak nauczyć dzieci bezpiecznego korzystania z urządzeń? Jak nie dopuścić, by padły ofiarą internetowych przestępców? Jak sprawić, by zamiast tracić czas na bezcelową rozrywkę, zdobyły nowe umiejętności?
Odpowiedzią na te wyzwania są dwa programy Fundacji Orange.
MegaMisja dla najmłodszych
MegaMisja to cykl zajęć dla klas 1-3. Program daje solidną bazę cyfrowej edukacji. Uczy dzieci, jakie treści można publikować w internecie, jak chronić swoją prywatność, jak unikać zagrożeń w sieci, znaleźć wiarygodne informacje, tworzyć i obrabiać proste grafiki, dźwięki i filmy. Kanwą MegaMisji jest animowana bajka o sztucznej inteligencji – Psotniku, która zachęca najmłodszych do aktywności.
– „Dzieci są bardzo zainteresowane, wciągnięte w tematy zajęć. Z tygodnia na tydzień czekają na kolejną lekcję”– mówi Aleksandra Pocheć-Mordaka, nauczycielka w Szkole Podstawowej nr 7 w Nowym Dworze Mazowieckim. Jednej z 600, które wzięły udział w poprzednich edycjach projektu.
Każda szkoła po wykonaniu kolejnych zadań otrzymuje nagrody – tablety, audiobooki i gry planszowe. Program wspiera autor bajek dla dzieci, Grzegorz Kasdepke, który odwiedza najaktywniejsze placówki.
Nauka kodowania na przyrodzie
Dla klas 4-6 Fundacja Orange prowadzi program #SuperKoderzy. Polega on na nauce programowania w środowisku Scratch. Nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, matematyki, techniki, języka polskiego, angielskiego, niemieckiego, muzyki i w trakcie zajęć dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Scenariusze są skonstruowane tak, by wpisywały się w podstawę programową każdego z przedmiotów. Podobnie jak w wielu zawodach, kodowanie staje się narzędziem, a nie głównym celem pracy.
– „Nauczyciele mogą uczyć dzieci programowania, sami nawet nie mając o tym początkowo pojęcia!” – mówi Beata Sokołowska, nauczycielka #SuperKoderów ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Milanówku. Placówki otrzymują też grant w wysokości 2500 zł na zakup sprzętu, a nauczyciele przechodzą szkolenie, które pomaga w przeprowadzeniu serii zajęć.
– „Moi SuperKoderzy sami konstruują roboty i programują je, ja tylko wskazuję im kierunki i wspieram w szukaniu najlepszych rozwiązań” – dodaje Beata Sokołowska. Na zajęciach powstają stacje pogodowe czy pianina z bananów.
Rekrutacja trwa do 27 kwietnia
Szkoła zgłasza się do naboru wchodząc na www.fundacja.orange.pl/rekrutacja, a następnie wypełniając formularz dostępny na stronie.