"Chociaż obecny szybki wzrost popytu (na loty - red.), a także prognozy dotyczące przyszłego popytu wskazują na trwające ożywienie ruchu lotniczego, ostatnie doświadczenia pokazują, że obecne zasady dotyczące czasu na start lub lądowanie nie są wystarczająco odporne na zakłócenia na dużą skalę"– czytamy w komunikacie.
Wojna na Ukrainie pokazuje również, w jaki sposób na ruch lotniczy – i zdolność linii lotniczych do spełnienia normalnych wymagań dotyczących wykorzystania slotów – mogą poważnie i trwale wpłynąć inne nieprzewidziane wydarzenia na określonych trasach – podano także.
Zmiany dla linii lotniczych
W związku z tym Komisja proponuje, z jednej strony, powrót do standardowego wskaźnika wykorzystania czasu na start w wysokości 80 proc. na dzień 30 października (z obecnych 64 proc. w sezonie letnim 2022) – odzwierciedlającego popyt – ale jednocześnie przedłużenie możliwości korzystania z klauzuli "uzasadnionego niewykorzystania slotów" wprowadzonej podczas pandemii.
Linie lotnicze będą mogły korzystać z tych wyjątków w sytuacjach takich, jak kryzysy epidemiologiczne, klęski żywiołowe lub powszechne niepokoje polityczne, które zakłócają podróże lotnicze – wskazano w komunikacie.
Podkreślono, że "tylko w ostateczności" Komisja byłaby uprawniona do obniżenia wskaźnika wykorzystania slotów, jeżeli poziom ruchu lotniczego spadłby poniżej 80 proc. w porównaniu z danymi z 2019 r. przez cztery kolejne tygodnie z powodu COVID-19, innej sytuacji epidemiologicznej lub bezpośredni skutek militarnej agresji Rosji na Ukrainę.
Regulacjami zajmie się PE i RE
Komisja proponuje również szereg konkretnych środków w celu złagodzenia skutków rosyjskiej agresji i przywrócenia łączności lotniczej między UE a Ukrainą, gdy nadejdzie czas. Obejmują one np. 16-tygodniowy okres naprawczy, zanim wymogi dotyczące wykorzystania czasu na start lub lądowanie zaczną ponownie obowiązywać po ponownym otwarciu ukraińskiej przestrzeni powietrznej, a także możliwość przyjęcia aktu delegowanego w celu obniżenia wskaźnika wykorzystania na trasach między UE a Ukrainą.
Wniosek będzie podlegał zwykłej procedurze ustawodawczej. Będzie on teraz pilnie omawiany przez Parlament Europejski i Radę.
Jeśli zostaną przyjęte, przepisy dotyczące ulg będą obowiązywać od początku sezonu zimowego 30 października 2022 r. i będą obowiązywać do 26 marca 2024 r., kiedy to szacuje się, że ruch lotniczy osiągnął pełną poprawę.
Eurocontrol szacuje, że poziomy ruchu lotniczego osiągną od 83 proc. (scenariusz pesymistyczny) do 95 proc. (scenariusz optymistyczny) poziomów sprzed COVID-19 do października 2022 r.
Czytaj też:
PE chce, aby "zrównoważone" paliwo stanowiło 85 proc. całego paliwa lotniczego w 2050 r.Czytaj też:
Nieoficjalnie: Jest porozumienie z kontrolerami ruchu lotniczego