Druzgoczący wynik kontroli. Jak lokale gastronomiczne oszukują klientów?

Druzgoczący wynik kontroli. Jak lokale gastronomiczne oszukują klientów?

Dodano: 
Restauracja, zdjęcie ilustracyjne
Restauracja, zdjęcie ilustracyjne Źródło: Pixabay
Inspekcja Handlowa przeprowadziła kontrolę ponad 50 lokali gastronomicznych. Ponad 60 proc. ze skontrolowanych restauracji nie przestrzegało przepisów – alarmuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Przeprowadzając kontrolę, Inspekcja Handlowa szczególną uwagę zwracała na rzetelność obsługi konsumentów oraz prawidłowość uwidaczniania cen towarów, potraw i napojów – podaje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

Nieprawidłowości w ponad 60 proc. lokali

Od kwietnia do połowy maja skontrolowano 53 placówki gastronomiczne, z czego w 32 (60,4%) odnotowano następujące nieprawidłowości:

1. nierzetelna obsługa konsumentów, polegająca na:
- zaniżonej pojemności napojów alkoholowych, co skutkowało zapłatą wyższej ceny przez konsumentów,
- wydaniu konsumentowi za małej porcji w stosunku do deklarowanej;

2. nieprzestrzeganie przepisów o uwidacznianiu cen w 22 placówkach, w tym:
- brak jakichkolwiek cen stwierdzono w 4 placówkach,
- uwidocznienie cen w sposób niejednoznaczny dla konsumenta stwierdzono w 18 placówkach,
- informacje o cenach niewidoczne dla konsumenta stwierdzono w 3 placówkach;

3. stosowanie nielegalizowanych przyrządów pomiarowych (10 przypadków)" – czytamy w komunikacie.

W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami nałożono pięć mandatów karnych na łączną kwotę 700 zł na osoby odpowiedzialne za popełnienie wykroczeń; do sądów rejonowych skierowano 6 wniosków o ukaranie sprawców wykroczeń; o nieprawidłowościach poinformowano inne organy, w tym: właściwe urzędy miar, urząd skarbowy – wymienił UOKiK.

Kontrolowane lokale znajdowały się m.in. w Świnoujściu, Giżycku, Sopocie, Krakowie i Wrocławiu.

Czytaj też:
Ogromne zaległości branży gastronomicznej w Polsce. Gdzie jest najgorzej?

Źródło: ISBnews
Czytaj także