• Łukasz ZboralskiAutor:Łukasz Zboralski

Bitwa o Internet

Dodano:   /  Zmieniono: 
Karty w polskiej sieci zostały rozdane dawno temu. Wciąż trwa jednak walka o pierwszeństwo – Onet i Wirtualna Polska przejmują dziennikarzy i gwiazdy mediów oraz stawiają na własne programy telewizyjne

Mało kto pewnie dokładnie pamię- ta, że rynek największych portali internetowych został ustalony tuż po podłączeniu Polaków do Internetu. W 1994 r. każdy nad Wisłą mógł zacząć korzystać z globalnej sieci (oczywiście jeśli posiadał łącze telefoniczne). W tamtym pionierskim okresie, żeby wyświetlić jakąś stronę WWW, trzeba było najpierw znać jej adres. Zatem stworzenie portalu horyzontalnego, „bramy do sieci”, było właściwie skazane na sukces – i tym zakończyło się uruchomienie na Politechnice Gdańskiej w 1995 r. pierwszego polskiego portalu, czyli Wirtualnej Polski. Rok później w sieci był już kolejny polski portal – Onet. Na początku strona nazywała się OptimusNet, bo była pomysłem będącego wówczas na topie szefa firmy Optimus, Romana Kluski (dziś widać, jak wielkiego wizjonera).

Gdy w Polsce oba portale z katalogów stron ewoluowały w stronę dostarczania informacji, Google dopiero raczkował. Dzisiejszy globalny potentat uruchomił swoją wyszukiwarkę trzy lata po Wirtualnej Polsce i dwa lata po powstaniu Onetu. I dopiero w tamtym czasie w polskiej sieci pojawił się portal Interia (stworzony przez RMF FM i ComArch). Taki poślizg wystarczył, żeby Interia.pl – choć zajmowała trzecią pozycję na polskim rynku – przez wiele lat nie mogła już dogonić dwóch liderów.(...)

Cały artykuł dostępny jest w 37/2016 wydaniu tygodnika Do Rzeczy.

Czytaj także