NIK opublikowała raport poświęcony sytuacji w Poczcie Polskiej. Jak wynika z dokumentu, sposób realizacji części skontrolowanych umów naraził spółkę na koszty i stanowił działanie niegospodarne. Jako przykłady Izba wskazuje m.in. opóźnienia i nienakładanie kar umownych. Zdaniem NIK, operator może sobie również nie radzić z wyzwaniami rynku, które dotyczą transformacji cyfrowej.
Szeroko zakrojona kontrola NIK w Poczcie Polskiej
Kontrola NIK dotyczyła działalności spółki w latach 2020–2023. Czynności Izby objęły m.in. zakup 2 tys. szt. automatów paczkowych, stworzenie nowej strony internetowej Poczty Polskiej, wytworzenie systemu TMS, który wspomaga zarządzanie procesami transportowymi, logistycznymi i dystrybucyjnymi, rozbudowę dwóch węzłów ekspedycyjno–rozdzielczych, a także zakup maszyn do sortowania przesyłek.
Jak przekazała Najwyższa Izba Kontroli, łączna wartość tych działań przekraczała 500 mln zł, natomiast skala nieprawidłowości przekroczyła 113 mln zł.
NIK wskazał konkretne przykłady, dotyczące m.in. opóźnień w realizacji zadań. "W szczególności, w projekcie uruchomienia do końca 2022 r. dwóch tys. automatów paczkowych popełniono wiele błędów skutkujących m.in. opóźnieniami, powstaniem nieuzasadnionych kosztów, utratą prawa do naliczenia kar umownych oraz nieosiągnięciem zakładanych korzyści" – czytamy w raporcie Izby.
Jak stwierdził organ, problemy wystąpiły już na etapie postępowania przetargowego, gdy Poczta Polska nie określiła warunków udziału w przetargu, co w praktyce oznaczało, że wybrany dostawca nie był w stanie realizować umowy we wskazanym terminie.
Pocztą Polską zajmą się prokuratura i CBA
Po dokonaniu kontroli, NIK przygotowała zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa niedopełnienia ciążącego obowiązku i wyrządzenia znacznej szkody majątkowej spółce.
Ponadto Izba skierowała pismo sygnalne do Centralnego Biura Antykorupcyjnego.
Poczta Polska, będąca spółką Skarbu Państwa, jest największym operatorem pocztowym w kraju. W spółce zatrudnionych jest ponad 66 tys. pracowników, a jej sieć obejmuje 7,6 tys. placówek, filii i agencji pocztowych na terenie całej Polski.
Czytaj też:
Strajk generalny pracowników Poczty Polskiej? 96 proc. zatrudnionych popiera protestCzytaj też:
Pracownicy Poczty Polskiej chcą podwyżek. Związkowcy zapowiadają strajk