W raporcie wskazano, że w sektorze handlu detalicznego rok 2018 był najlepszy od blisko 10 lat pod względem sprzedaży. Jednocześnie MPiT wskazuje, że "konieczne wydaje się dopracowanie regulacji”, aby wzmocnić małe, polskie sklepy. "Działaniem właściwym w tym kierunku wydaje się być wsparcie i zachęty do ich konsolidacji (przykład sieci franczyzowych w średnim i dużym segmencie małego formatu)" – zaznaczono.
MPiT w analizie stwierdziło też, że liczba małych sklepów w Polsce spada. Raport sugeruje co najmniej kilka powodów takiego spadku. Resort wskazuje, że w Polsce nasycenie placówkami handlowymi jest wśród najwyższych poziomów w Europie. W Polsce średnio na 10 tys. mieszkańców przypada 25 sklepów, podczas gdy we Francji 2, a w Hiszpanii 11.
Wśród innych powodów zamykania małych placówek, MPiT wskazuje na wzrost liczby nowoczesnych sklepów spożywczych, ale także na demografię – depopulację terenów wiejskich, czy większą mobilność. "Spadek liczby takich sklepów nadal będzie postępować, przynajmniej w ciągu kilka najbliższych lat" – oceniono.
"W średnim i długim okresie, przy niskiej stopie bezrobocia, w gospodarce postępowało będzie przesuwanie się zasobów ludzkich w kierunku prac umożliwiających generowanie wyższych dochodów, a zatem poprawa efektywności w zakresie zasobowym, co również można postrzegać jako zjawisko pozytywne gospodarczo" – podkreślił resort.
Czytaj też:
RMF FM: Decyzja rządu ws. zmian w zakazie niedzielnego handlu dopiero po eurowyborach