Łzy Marii Magdaleny

Łzy Marii Magdaleny

Dodano: 
Lorenzo Costa, „Święta Rodzina”, 1494 r.
Lorenzo Costa, „Święta Rodzina”, 1494 r. Źródło: Wikipedia / The Yorck Project (2002) 10.000 Meisterwerke der Malerei/domena publiczna
WIESŁAW CHEŁMINIAK I Rinascimento nadal jest znaczącym towarem eksportowym Italii. Giganci renesansu – Leonardo da Vinci, Rafael czy Michał Anioł – ocieplają wizerunek kraju, borykającego się z gospodarczym kryzysem, i państwa pogardzanego przez własnych obywateli

Emilia Romania, spichlerz Italii, słynie z doskonałej kuchni tudzież nietypowego krajobrazu. Spowita mgłami równina nadpadańska już wieki temu wpędzała co wrażliwszych podróżnych w depresję. Paweł Muratow, miłośnik włoskiej sztuki, przytłoczony „posępnym widokiem bagien i pól ryżowych, które otaczają Ferrarę”, marzył, by „jak najszybciej zostawić za sobą te smutne okolice i ujrzeć rześką, wesołą Bolonię”. W średniowieczu nazywano mieszkańców owej malarycznej krainy żabami. W maju, gdy Emilia Romania zmagała się z katastrofalną powodzią, te słowa nabrały nowego, dramatycznego sensu.

DWA KORCE ZBOŻA

Ferrara ma u rodaków opinię miasta zmysłowego. W XX w. przychodziło tu na świat najwięcej nieślubnych dzieci. Cudzoziemcy, zauroczeni filmami Antonioniego i obrazami de Chirico, wręcz przeciwnie, widzą w niej milczącą, pogrążoną w metafizycznym letargu enigmę. Jak na ironię kiedyś było tu bardzo gwarno. Pod rządami rodu d’Este miasto stało się mekką artystów oraz luminarzy renesansu. Dynastia, choć rycerskiego pochodzenia, powodzenie zawdzięczała sprytnym zabiegom dyplomatycznym, lawirowaniu między silniejszymi graczami. Niccolo III gościł na swym zamku dwóch cesarzy: niemieckiego i bizantyjskiego, papieża tudzież sobór, który pogodził (na krótko) łacinników i prawosławnych Greków.

Artykuł został opublikowany w 25/2023 wydaniu tygodnika Do Rzeczy.

Czytaj także