Według szefa LP nowe zasady sprzedaży drewna, zawierające kryterium geograficzne, zmniejszyły zainteresowanie polskim surowcem wśród zagranicznych przedsiębiorców. Chodzi głównie o firmy z Niemiec, Czech oraz Słowacji.
– Wprowadzenie kryterium geografii zakupu pozwala zmniejszyć odległość, na której drewno jest przewożone. Dzięki temu rozwiązaniu część firm niemieckich, czeskich i słowackich brała udział w procedurze przetargowej w ograniczonym zakresie, ponieważ im się to nie opłacało – przekazał Koss Polskiej Agencji Prasowej.
Kryterium geograficzne polega na tym, że dodatkowo premiowani są ci przedsiębiorcy, których zakłady przetwórstwa znajdują się bliżej miejsca zakupu. Jeśli drewno nie jest przetwarzane, wówczas dodatkowych punktów w kryterium geograficznego firma nie otrzymuje – wyjaśnia PAP.
Sprzedaż drewna na nowych zasadach
Nowe zasady sprzedaży drewna zostały wprowadzone zarządzeniem Lasów Państwowych z października 2024 r. i będą obowiązywały w 2025 i 2026 r. Ich celem jest wzmocnienie lokalnych przedsiębiorców, a także ograniczenie eksportu surowca poza państwa UE.
LP zakładają, że w 2025 r. na rynek ma trafić w sumie 38 mln metrów sześciennych drewna, czyli o 5 proc. mniej niż roku ubiegłym.
Czytaj też:
Lasy Państwowe pod lupą prokuratury. Korneluk powołał zespół