Przetarg na 17 miliardów nie dla polskich firm? Mulawa i Fritz po interwencji w PKP

Przetarg na 17 miliardów nie dla polskich firm? Mulawa i Fritz po interwencji w PKP

Dodano: 
Roman Fritz i Krzysztof Mulawa
Roman Fritz i Krzysztof Mulawa Źródło: YouTube / Konfederacja, screen
Krzysztof Mulawa i Roman Fritz zabrali głos po interwencji w PKP Intercity. Chodzi o przetarg na 17 miliardów złotych.

Konfederacja i PiS interweniują w sprawie przetargu PKP Intercity na 72 piętrowe pociągi na kwotę 17 miliardów złotych. Jak twierdzą, zachodzi poważne podejrzenie, że przetarg miał zostać rozpisany w taki sposób, aby wyeliminować z niego polskich producentów. Do przetargu stanęły natomiast przedsiębiorstwa z Francji, Niemiec i Szwajcarii. Chodzi o Alstom, Siemenes i Stadler.

Wielki przetarg bez polskich firm? Fritz i Mulawa interweniują

Politycy tych ugrupowań podjęli interwencje poselskie. Do siedziby PKP z interwencją poselską udali się parlamentarzyści Konfederacji Krzysztof Mulawa i Roman Fritz.

Po opuszczeniu budynku posłowie przekazali, że argumentacja przedstawicieli PKP nie przekonała ich, ale zostali zapewnienie, że w ciągu 14 dni na wszystkie zadane pytania otrzymają dokładną, pisemną odpowiedź.

– Skoro do tej pory współpraca układała się dobrze i tabor kolejowy dostarczany przez polskich producentów był dobry, to dlaczego już na wstępie w przetargu, który będzie opiewał na 17 mld, zł polscy producenci zostali wykluczeni? – powiedział poseł Mulawa.

– Państwo, którzy nas przyjęli, początkowo potwierdzili, że przetarg ma być projektowany pod kątem kolei dużych prędkości, natomiast w samych ograniczeniach przetargowych jest wymieniona graniczna prędkość 200 km/h. Jak wiemy doskonale, koleje dużej prędkości to jest znacznie powyżej 200 km/h – powiedział Fritz. – Te kwestie muszą być wyjaśnione – dodał.

Parlamentarzyści Konfederacji zapowiedzieli, że będą monitorowali sprawę i interweniowali do końca.

O co pyta PKP Intercity Konfederacja?

Parlamentarzyści Konfederacji stawiają zarządowi PKP 16 pytań. Chcą m.in. wiedzieć, dlaczego w warunkach przetargu określono konieczność doświadczenia w realizacji zamówienia na co najmniej pięć dwusystemowych elektrycznych zespołów trakcyjnych o prędkości 200 km/h.

Fritz i Mulawa pytają też, kto personalnie brał udział w przygotowaniu kryteriów kwalifikacji przetargu i kto zatwierdzał formalnie ogłoszone warunki przetargu. Konfederacja pyta również, czy przed ogłoszeniem przetargu PKP przeprowadziło badanie rynku oraz dlaczego wymagania specyfikacji wyeliminowały polskie firmy.

Opracował: Grzegorz Grzymowicz
Źródło: DoRzeczy.pl / YouTube, Konfederacja / wPolityce.pl
Czytaj także