ŚwiatStrach, rozkosz i piękno

Strach, rozkosz i piękno

Dawid z głową Goliata
Dawid z głową Goliata / Źródło: Flickr / Krzysztof Osica
Dodano 11
Czterysta lat temu przez Europę przetoczyła się estetyczna rewolucja. Pod patronatem Kościoła katolickiego narodził się barok i już nic nie było takie jak przedtem.

Giovanni Lorenzo Bernini i Michelangelo Merisi, znany jako Caravaggio, po raz pierwszy razem. Za życia nigdy się nie spotkali. Do pośmiertnej konfrontacji dwóch gigantów doszło w wiedeńskim Kunsthistorisches Museum. Wystawa, opatrzona podtytułem „Odkrycie emocji”, przywołuje czasy, gdy serce europejskiej sztuki biło w Rzymie. Kościół, po wstrząsach zapoczątkowanych wystąpieniem Lutra, zreformował się i odzyskał wiarę w swe posłannictwo.

Czytaj także:
Dyrektor Muzeum Narodowego: Sztuka jest odzwierciedleniem świata, w którym żyjemy

Okładka tygodnika Do Rzeczy: 1/2020
Cały artykuł dostępny jest w 1/2020 wydaniu tygodnika „Do Rzeczy”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:

Czytaj także

 11
  • Prawda IP
    Bóg istnieje A kościół to najgorsze zło wszytko przekręcili Bóg miał żonę
    Dodaj odpowiedź 1 1
      Odpowiedzi: 1
    • barok pod czyim patronatem ? IP
      przez europe sie przetoczyl
      ale w polsce sie potknal
      i juz tak zostalo
      Dodaj odpowiedź 0 1
        Odpowiedzi: 0
      • prawa strona IP
        dlaczego odrzucacie komentarze niezgodne z linią neomarksizmu
        Dodaj odpowiedź 5 1
          Odpowiedzi: 1
        • Socjalizm i konrreformacja w sztuce IP
          Barok miał być estetyczno-ideologicznym narzędziem Kościoła w dziele kontrreformacji. Jednak konkurencja, którą zwalczał Kościół, czyli protestanci wkrótce również posłużyli się tym narzędziem. W efekcie barok stał się artystyczną wojną na przepych świątyń katolików i zborów protestantów.
          Była to więc sztuka skrajnie zideologizowana, ustalająca treści i formy oraz wykluczająca istnienie innych kierunków. Tak samo, jak w XX wieku socrealizm i narodowy-socjalizm.
          Kancelaria Rzeszy w Berlinie, czy Pałac Kultury i Nauki w Warszawie były tak samo zideologizowaną postacią sztuki, jak Kolumnada na Placu św. Piotra w Rzymie, czy protestancki Kościół Pokoju w Świdnicy.
          Dodaj odpowiedź 18 17
            Odpowiedzi: 3

          Czytaj także