Neron: Oswajanie potwora

Neron: Oswajanie potwora

Dodano: 
Cesarz rzymski Neron
Cesarz rzymski Neron 
WIESŁAW CHEŁMNIAK II W British Museum triumf symetryzmu. Tydzień po wystawie dedykowanej chrześcijańskiemu męczennikowi otwarto ekspozycję poświęconą prześladowcy chrześcijan. Tomasz Becket zginął, bo przeciwstawił się królowi. Neron zabijał ze strachu, że sam zostanie zabity.

Zwiedzających wita marmurowe oblicze zastygłe w obleśnym grymasie. Popiersie, na co dzień znajdujące się w Muzeum Kapitolińskim, jest najczęściej reprodukowaną podobizną ostatniego cesarza z dynastii julijsko-klaudyjskiej. Jednak tylko niewielka część rzeźby ma antyczny rodowód. W XVII w. poddano ją „renowacji”, uwzględniającej czarną legendę Nerona – tłuściocha, lubieżnika i tyrana. Można ją uznać za ilustrację powiedzenia o charakterze wypisanym na twarzy. Popiersiu towarzyszy fotos z „Quo vadis” – megaloman w wieńcu laurowym na głowie gra i śpiewa, gdy Rzym płonie. Zamysł jest oczywisty – uprzytomnić oglądającym wystawę, że postrzegają princepsa przez pryzmat narosłych od stuleci uproszczeń i uprzedzeń.

Pozostało 95% tekstu

Ten i wiele innych artykułów możecie Państwo przeczytać już teraz.

Zapraszamy do wypróbowania DO RZECZY+ w promocji lub do skorzystania z ofert specjalnych z prezentami

Otrzymacie Państwo: wydania tygodnika „Do Rzeczy”, miesięcznika „Historia Do Rzeczy”, dodatkowe artykuły i programy naszych publicystów: Pawła Lisickiego, Rafała A. Ziemkiewicza, Wojciecha Cejrowskiego.

Czytając wspieracie Państwo naszą pracę. Dziękujemy!

Dostęp aktywowany? Zaloguj się

NOWE ARTYKUŁY W „DO RZECZY+”

Cały artykuł dostępny jest w 44/2021 wydaniu tygodnika Do Rzeczy.

Czytaj także