Orlen przejmie od Poczty Polskiej usługi kurierskie? Rządowy plan

Orlen przejmie od Poczty Polskiej usługi kurierskie? Rządowy plan

Dodano: 
Placówka Poczty Polskiej, zdjęcie ilustracyjne
Placówka Poczty Polskiej, zdjęcie ilustracyjne Źródło:PAP / Albert Zawada
Orlen rozwija własną usługę kurierską, a Poczta Polska nie radzi sobie z konkurencją innych firm. Pojawił się plan podzielenia PP i połączenia jej z Orlenem.

Ministerstwo Aktywów Państwowych analizuje możliwość podzielenia Poczty Polskiej – donosi "Rzeczpospolita". Chodzi o budowę spółki, która mogłaby rywalizować na rynku KEP (kurier, ekspres, paczka) z InPostem, czy z zagranicznymi potentatami, jak DHL i DPD. Z PP wydzielony zostałby osobny podmiot zajmujący się usługami kurierskimi. Z racji, że nowa inicjatywa wymagałaby znacznego finansowania zewnętrznego, pojawił się pomysł, aby to Orlen ją przejął. Koncern energetyczny od kilku lat z powodzeniem rozwija własną usługę kurierską – Orlen Paczka.

Nie ma potwierdzenia

Przekazanie usług kurierskich byłoby szansą, aby poradzić sobie z konkurencją. Oznaczałoby to jednak uszczuplenie usług świadczonych przez Pocztę Polską. Zostałyby jej jedynie listy i e-administracja.

Oficjalnie żadna ze stron, ani ministerstwo nie komentują tych planów. Orlen przyznał, że "rozważane są różne opcje, które przyczynią się do rozwoju sieci automatów Orlen Paczka". PP nie zaprzecza, że projekt podziału spółki jest brany pod uwagę.

– Zarząd jest w stałym kontakcie z właścicielem celem wypracowania optymalnych ram prawno-strukturalnych dla dalszego funkcjonowania spółki – przekazał "Rzeczpospolitej" Daniel Witkowski, rzecznik Poczty.

Ocalić miejsca pracy

Kondycja finansowa PP nie należy do najlepszych. W ubiegłym roku poczta odnotowała 5,7 mln zł straty. Jeszcze w 2021 r. miała ponad 177 mln zł zysku. Podział poczty jest zdaniem szefa Wolnego Związku Zawodowego Pracowników Poczty jedyną szansą na utrzymanie miejsc pracy. Świadcząca dalej usługi publiczne nierentowna część firmy stałaby się ze spółki akcyjnej przedsiębiorstwem państwowym, tak jak to było przed 2009 r.

– W takim modelu łatwiej byłoby z budżetu państwa dofinansowywać nierentowne usługi – wskazuje Moniuszko.

Nie wszyscy jednak widzą sens w budowie przez rząd narodowego potentata usług kurierskich.

– To może być kolejny utopijny projekt – jak Centralny Port Komunikacyjny – komentuje Artur Olejniczak, ekspert Wyższej Szkoły Logistyki.

Czytaj też:
Prezes Orlenu: Stajemy się paliwową marką numer 1 w Czechach
Czytaj też:
Sasin: Polska Grupa Zbrojeniowa rozwiąże problem z odpadami Nitro-Chemu

Źródło: Rzeczpospolita
Czytaj także